Trekker CBS
Marnick Vaeyens

Onze telefooncentrale zit aan zijn limieten (zo kunnen er geen toestellen meer toegevoegd worden en zijn verbindingen met andere locaties moeilijk) en is aan vervanging toe. Dit biedt een opportuniteit om een nieuwe, virtuele telefooncentrale voor alle locaties te implementeren.

Status

In uitvoering
O

Stand van zaken (toelichting)

Onze klassieke telefooncentrale is aan vervanging toe. Niet alleen is de technologie verouderd, ook wordt het hierdoor steeds moeilijker om nieuwe nummers toe te kennen. Zeker als iemand zich verplaatst naar een nieuwe werkplek is het door de bedrading in de telefooncentrale bovendien niet evident om de verhuis van het telefoonnummer eenvoudig te regelen.

Binnen onze policy om meer gebruik te maken van cloud- en internettechnologie is het dan ook logisch om de overstap te maken naar internettelefonie of VoIP (Voice over IP). In 2021 heeft de dienst ICT verkennend marktonderzoek gedaan rond VoIP. Net voor het jaareinde van 2021 werd deze opdracht gegund aan Proximus. In het voorjaar volgde de projectgroep al enkele workshops bij Proximus waarna we knopen moeten doorhakken hoe we precies aan de slag willen met deze technologie. In principe zal eind 2022 de VoIP-telefonie via Microsoft Teams gefaseerd uitgerold worden in de organisatie. 

O

Tijd

Vertraagd

Proximus heeft intussen een analyse gemaakt van onze huidige telefonie en basisworkshops gegeven aan de projectgroep.

G

Geld

Startdatum

01-01-2020

Einddatum

01-11-2022