Trekker CBS
Andy Depetter

Elke werknemer verdient een aangename werkplek. Uit de Welzijnswijzer blijkt dat veel medewerkers locomotorische klachten ondervinden. Ergonomie speelt hierbij een belangrijke rol. We zetten in op het wegwerken van pijnpunten op dit vlak.

Eerst en vooral richten we de loketten van de dienst Burgerzaken in het gemeentehuis anders in. De dienst Burgerzaken werd de laatste jaren geconfronteerd met steeds meer nieuwe apparatuur aan de loketten. Deze apparatuur maakt het mogelijk om meer digitaal te werken maar neemt wel heel wat werkruimte van de loketbedienden in. Dit leidt tot oncomfortabele werkposten met fysieke klachten tot gevolg. Daarom passen we de loketinrichting aan zodat de werknemers op een ergonomische manier hun functie kunnen uitoefenen en de burgers op een comfortabele manier en in alle privacy de nodige formaliteiten aan de loketten kunnen afhandelen.

Ook op andere plaatsen waar medewerkers tewerkgesteld zijn, hebben we aandacht voor de ergonomie van hun werkpost en voeren we waar nodig aanpassingen door.

Status

In uitvoering
G

Stand van zaken (toelichting)

Vanuit de diensten Personeel & Organisatie en Facility wordt aandacht besteed aan de ergonomie in de organisatie. Ten gevolge van de coronacrisis is thuiswerken ingevoerd in de organisatie. Dit brengt ergonomische uitdagingen met zich mee omdat de thuisomgeving niet altijd aangepast is aan lang thuiswerk. Collega's zijn hierop attent gemaakt en waar nodig werden de nodige maatregelen getroffen (bv. ter beschikking stellen van een laptopsteun of een 2de scherm).

In februari 2021 keurde de gemeenteraad de toetreding goed tot het raamcontract voor projectmatig refurbishment van het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid. De opzet van dit raamcontract is dat de firma vertrekt vanuit bestaand meubilair en dit omvormt tot modern meubilair dat voldoet aan de hedendaagse normen en ergonomie. Het raamcontract biedt ook de mogelijkheid om inrichtingsadvies op maat te krijgen. Een eerste afname van dit raamcontract werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 9 maart 2021. Het betreft de herinrichting van de onthaalbalie aan het OCMW, wat ook een actie binnen het meerjarenplan is (A40241). Behalve duurzaamheid is ook ergonomie één van de belangrijke aandachtspunten voor de nieuwe balie. Een eerste vergadering met het ontwerpbureau vond plaats begin juli 2021. Begin september 2021 werd een eerste ontwerp voor de nieuwe balie en wachtruimte bezorgd door de interieurarchitect. Na enkele aanpassingen bezochten verschillende aannemers de locatie en maakten een offerte op. Deze werd begin december 2021 ontvangen. Helaas bedraagt de offerte het viervoudige van het beschikbare budget. Er wordt in de loop van 2022 onderzocht of een aantal werken door onze eigen arbeiders van de dienst Facility uitgevoerd kunnen worden om zo de kosten te drukken. Dit is echter een onvoorzien werk dat bovenop de reeds geplande werken voor de dienst Facility moet gebeuren, waardoor dit wellicht pas eind 2022 ten vroegste kan ingepland worden.

Tot slot werd op speciale vraag van een medewerker en op medisch advies een staand bureau geïnstalleerd voor het dagelijks werk. In het najaar van 2022 voorzien we bovendien een opleiding voor alle beeldschermwerkers rond het thema ergonomie. Er wordt ook uitgekeken naar een opleiding ergonomie voor niet-beeldschermwerkers. 

G

Tijd

R

Geld

De offerte voor het herinrichten van de balie van het OCMW bedraagt het viervoudige van het beschikbare budget. Er wordt in de loop van 2022 onderzocht of een aantal werken door onze eigen arbeiders van de dienst Facility uitgevoerd kunnen worden om zo de kosten te drukken. Dit is echter een onvoorzien werk dat bovenop de reeds geplande werken voor de dienst Facility moet gebeuren, waardoor dit niet op korte termijn kan ingepland worden.

Startdatum

01-01-2020

Einddatum

31-12-2025