A40113 Opmaak van een taakrisicoanalyse voor medewerkers, met als prioritaire doelgroep de technisch medewerkers
Een taakrisicoanalyse is een middel om tijdig de risico’s die gepaard gaan met bepaalde taken te inventariseren en te analyseren waardoor die risico’s beperkt en vermeden kunnen worden. Het uiteindelijke doel bestaat erin de veiligheid op de werkvloer te bevorderen en zo arbeidsongevallen te voorkomen. Het spreekt voor zich dat dit dient te gebeuren in samenwerking met Solva en Securex, de diensten voor preventie en bescherming op het werk. Deze diensten hebben hiervoor de nodige ervaring en know-how in huis.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
Deze actie staat onder leiding van onze interne preventieadviseur, die reeds een aanzet heeft gegeven voor de opmaak van een taakrisicoanalyse binnen de groendienst, maar hier in samenspraak met de werkleider en het afdelingshoofd nog verder mee aan de slag moet.
Tijd
De impact van de coronacrisis laat zich ook in deze actie voelen: de tijd van onze interne preventieadviseur ging in eerste instantie naar plaatsbezoeken en adviezen in het kader van deze crisis, eerder dan naar de opmaak van deze taakrisicoanalyse voor de verschillende functies binnen ons bestuur.
Door de preventieadviseur werd een jaaractieplan opgemaakt. Hierin worden verschillende acties voorgesteld ter bevordering van het welzijn van de medewerkers en in functie van de veiligheid en preventie van alle medewerkers. Samen met de personeelsdienst wordt dit in de toekomst in een globaal welzijnsplan gegoten (nog in opmaak). Daarenboven stelde de preventieadviseur ook het jaarverslag voor aan de vakbondsafgevaardigden: de verschillende arbeidsongevallen en de adviezen hieraan verbonden werden besproken .
Door een nauwere samenwerking tussen de preventieadviseur en de personeelsdienst wordt de vinger aan de pols gehouden wat betreft mogelijke risico's en verbeterpunten op vlak van preventie en welzijn.