Trekker CBS
Andy Depetter

Elke organisatie is verplicht een welzijnsbeleid te voeren waarin gezondheid, veiligheid en welzijn een plaats krijgen. De organisatie moet hierin investeren zodat haar medewerkers hun opdrachten veilig kunnen uitvoeren. Door de opmaak van een beleidsverklaring ‘Welzijn op het werk’ bevestigt het bestuur het belang dat zij hechten aan het welzijn van hun medewerkers, en garandeert het bestuur dat er voldoende middelen en tijd zullen worden besteed aan welzijn op het werk in onze organisatie.

Zo maakt het bestuur tijd vrij voor een analyse van de psychosociale risico’s in onze organisatie en onderneemt zij stappen om het welzijn op het werk te verbeteren op basis van de aangereikte verbeterpunten. Een communicatieplan 'welzijn op het werk' wordt opgemaakt en uitgevoerd, met speciale aandacht voor het psychosociaal welzijn van medewerkers in een hulpverlenings- of loketfunctie. Jaarlijks wordt een budget ter beschikking gesteld van het interne Comité F waarin medewerkers uit alle diensten zich verenigen om activiteiten aan te bieden voor de personeelsleden zoals bv. een personeelsfeest of een speciale actie voor Complimentendag. De medewerkers zijn immers essentieel om de doelstellingen te realiseren en om een optimale dienstverlening te verzorgen.

Status

In uitvoering
O

Stand van zaken (toelichting)

Nu sinds begin 2022 de coronamaatregelen stelselmatig afgebouwd werden, kwam na 2 jaar opnieuw meer ruimte voor de organisatie van activiteiten voor en door personeelsleden van gemeente en OCMW.  Zo werd de werking van het Comité F (feestcomité van ons lokaal bestuur) opnieuw nieuw leven in geblazen. Vanuit elke dienst werden één of twee medewerkers afgevaardigd. Bedoeling is om initiatieven op poten te zetten door en voor personeelsleden. Een afterwork-party op donderdag 2 juni was een schot in de roos. De tevredenheid en het enthousiasme van de deelnemers was zeer groot.Ook andere activiteiten zitten in de pijplijn. Zo staat op vrijdag 14 oktober een personeelsreis gepland naar de Gentse binnenstad. 

Op 1 maart werd ook in onze organisatie opnieuw kwistig met complimentjes gestrooid: vanuit de personeelsdienst werden complimentjes voor iedere medewerker verpakt in een puntzakje lekkere chocolaatjes met leuke boodschappen erop. Voor Pasen kreeg elke dienst een mand paaseitjes en lekkers toebedeeld.

Het leaseproject 'Go With the Velo' kent nog steeds groot succes: maar liefst 173 medewerkers van gemeente, OCMW en gemeentelijke basisschool engageerden zich intussen al om voortaan minstens een kwart van hun woon-werkverplaatsingen af te leggen met de fiets. Ook op die manier dragen we als bestuur ons steentje bij voor het mentaal en fysiek welzijn van onze medewerkers. 

  2020 2021 2022
Aantal medewerkers met fietslease-contract 162 176 173
CO2-reductie door ons fietslease-project 14,63 ton 20,12 ton 11,86 ton

 

Ook werden begin 2022 enkele collega's in de bloemetjes gezet als beloning voor hun jarenlange trouw aan onze organisatie: 4 collega's vierden hun 20 jaar in dienst, 5 collega's 25 jaar, 3 collega's 30 jaar en 3 collega's hebben maar liefst 35 dienstjaren op de teller staan in ons lokaal bestuur!

Het sectoraal akkoord dat in 2020 werd afgesloten voor het personeel van de lokale besturen heeft ook voor onze medewerkers eind 2021 geleid tot een koopkrachtverhoging in de vorm van ecocheques en/of cadeaucheques. Daarenboven heeft ditzelfde sectoraal akkoord geleid tot een verhoging van de tweede pensioenpijler voor contractuele personeelsleden: deze werd verhoogd van 1% naar 2,5%. Eind maart 2022 werden deze voordelen verankerd voor onze personeelsleden in een wijziging van de rechtspositieregeling.

Op 8 februari 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen het re-integratiebeleid voor langdurig zieken binnen onze organisatie goed, waarbij een actievere benadering naar langdurig zieken toe ervoor moet zorgen dat de terugkeer naar de werkvloer voor mensen die enige tijd out waren (langer dan 3 maanden) vlotter gebeurt. Een nauwere samenwerking met de arbeidsgeneesheer werd opgezet in functie van dit re-integratiebeleid. In de eerste helft van 2022 leidde het opstarten van de wettelijke re-integratieprocedure voor langdurig zieken in 5 dossiers binnen onze organisatie tot een ontslag wegens medische overmacht. 3 dossiers zijn nog lopende en worden binnen afzienbare tijd geherevalueerd door de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer. 2 personeelsleden konden na langdurige ziekte het werk hervatten mits aangepast werk - hier wordt nauwe opvolging voorzien door leidinggevende en personeelsdienst zodat snelle bijsturing mogelijk is indien nodig. 

Tot slot stelde ook onze organisatie alles in het werk om de verplichte nieuwe salarisschaal voor kinderbegeleiders in de erkende buitenschoolse kinderopvang te kunnen toepassen. Dankzij een grondige voorbereiding door personeelsdienst en een extern juridisch adviseur zijn we erin geslaagd alle betrokken personeelsleden eind april - begin mei 2022 uit te nodigen op individueel gesprek om hun loonsimulatie in het nieuwe systeem door te nemen, en hun vragen hierover te beantwoorden. Alle betrokkenen zijn inmiddels ingestapt in de nieuwe salarisschaal. De regularisatie vanaf 1 juli 2021 wordt begin juli 2022 uitbetaald.  

Een expliciete verklaring rond welzijn op het werk als engagementsverklaring  werd nog niet geformaliseerd in onze organisatie. Allerhande acties die passen in dit kader werden wel voorzien in ons meerjarenplan en gebudgetteerd, en ook al deels uitgevoerd (zie hierboven).

O

Tijd

G

Geld

Startdatum

01-01-2021

Einddatum

31-12-2021