A40100 Aantrekken van medewerkers voor knelpuntberoepen
Het gemeente- en OCMW-bestuur ondervindt de laatste jaren voor sommige profielen moeilijkheden om bepaalde vacatures in te vullen. Zo wordt de zoektocht naar o.m. kinderbegeleiders voor de buitenschoolse kinderopvang, onthaalouders, stedenbouwkundigen, mobiliteitsambtenaren en maatschappelijk werkers steeds moeilijker. Het gebeurt wel meer dat een selectieprocedure moet worden afgesloten zonder dat een geschikte kandidaat voor dergelijke functies wordt gevonden. Ook andere gemeenten ervaren hetzelfde probleem om bepaalde functies in te vullen en concurrentie met de ons omringende steden en gemeenten is niet langer denkbeeldig. Daarom is het belangrijk ons als gemeente te profileren als een aantrekkelijke werkgever en hier nog meer op in te zetten. Voor rekrutering worden alternatieve kanalen ingezet zoals sociale media en promofilmpjes voor vacatures.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
De personeelsdienst zorgt voor een gerichte plaatsing van vacatures in samenwerking met een externe firma om de juiste profielen te bereiken. Voor het invullen van vacante plaatsen van kinderbegeleider bv. wordt zo kort mogelijk op de bal gespeeld door een nauwe communicatie tussen personeelsdienst en de dienst buitenschoolse kinderopvang, en een permanente vacature via VDAB. In zitting van 24 februari 2022 besliste de gemeenteraad bovendien om toe te treden tot Poolstok. Poolstok is sterk gespecialiseerd in Rekrutering en Selectie, en biedt ons naar de toekomst toe rechtstreekse toegang tot tal van partners om vacatures gericht te lanceren op de arbeidsmarkt.
Een onderzoek naar diepgaandere samenwerking met Solva voor de inzet van medewerkers in knelpuntberoepen binnen hun specialismen, resulteerde in een samenwerking op vlak van klimaat en stedenbouw, waarbij een medewerker van Solva deeltijds aan de slag gaat voor de uitvoering van ons klimaatactieplan en een omgevingsambtenaar deeltijds de dienst Stedenbouw ondersteunt. Naar de toekomst toe zijn gesprekken met Solva en nabije besturen lopende om na te gaan in hoeverre een intergemeentelijke archivaris kan worden aangesteld.
Daarnaast werden contacten gelegd met o.m. Servantes, Studaro, Trifinance en Public Staffing om zo moeilijk te vinden functies op korte termijn in te vullen in diensten die tijdelijk een tekort aan personeelsbezetting kennen. Binnen de dienst Burgerzaken werd zo ondersteuning gevonden via Servantes. Via Trifinance werd een tijdelijk diensthoofd voor de dienst Vrije Tijd gevonden als noodoplossing voor 2 dagen per week.
Na een eerste succesvolle rekruteringscampagne via een videofilmpje voor de functie van maatschappelijk werker eind 2021, werd deze formule begin 2022 opnieuw uitgeprobeerd voor de functie van projectmedewerker Openbare Ruimte om de interesse van potentiële kandidaten op te wekken. Zo zal in het najaar 2022 na 2 eerdere aanwervingsprocedures zonder laureaat, eindelijk iemand kunnen starten in deze functie.
Tijd
Geld
Het nodige krediet wordt voorzien voor gerichte publicatie van onze vacatures in vakbladen en op sociale media.