A40003 Vernieuwing en actualisering van de website en het digitaal loket
Naast de fysieke dienstverlening kiezen we ervoor om ook een kwaliteitsvolle en toegankelijke e-dienstverlening uit te bouwen. De gemeentelijke website is en blijft daartoe de belangrijkste toegangspoort voor onze inwoners.
De website denderleeuw.be is de motor van de e-dienstverlening en digitale communicatie. We moeten dus blijvend inzetten op de continue ontwikkeling en uitbreiding van de webstek, met speciale aandacht voor de toegankelijkheid van de dienstverlening, gebruiksvriendelijkheid, performantie en aanpassing aan de noden van de dag. De belangrijkste bouwstenen van de website zijn de productencatalogus en het digitaal loket, waardoor de website - in de mate van het mogelijke - een gelijkwaardig alternatief kan worden voor de fysieke dienstverlening en 24 uur per dag toegankelijk is.
Ook usability, veiligheid en responsiviteit zijn belangrijke criteria voor het gebruiksgemak van de burgers, wat zich vertaalt in het design en de informatiearchitectuur van de website.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
Begin januari 2021 ging onze nieuwe website online. Dit ambitieuze doel werd gehaald door enorme inspanningen van het gemeentelijke SPRINT-webteam onder leiding van de communicatiedienst en onze nieuwe webbouwer Paddle. Door het wegvallen van de ondersteuning bij de websitebouwer van dat moment & de coronacrisis was het project van de totale vernieuwing van de website immers eind 2020 versneld opgestart.
Denderleeuw zet al enkele jaren hard in op de digitalisering van haar dienstverlening én organisatiestructuur. De nieuwe website vormt in dit verhaal ‘ons digitaal gemeentehuis’ dat 24/7 open is. De site is daarom in de eerste plaats een volledige en gemakkelijk doorzoekbare producten- en dienstencatalogus. Op deze ‘productpagina’s’ geven we door opvallende actieknoppen ook een kanaalvoorkeur mee, die afgeleid is uit ons dienstverleningsconcept dat in 2016 werd uitgetekend. Alle producten die online kunnen aangevraagd of afgehandeld worden, zijn ook nog eens apart verzameld in ons digitaal loket. Het digitaal loket bundelt momenteel al een 100-tal online diensten!
Belangrijke bouwstenen voor dit digitaal loket zijn enerzijds de webloketten eGovFlow Burgerzaken- Strafregister en Eagle (aanvraag en behandeling van vergunningen inname openbaar domein) en anderzijds de eigen webformulieren. De nieuwe module webformulieren maakt het mogelijk om complexere online formulieren te maken die ook gebruiksvriendelijk zijn.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Aantal aanvragen via webformulieren | 1079 | 1515 | 4483 | / |
In augustus 2021 werd bovendien een nieuwe webshop voor Vrije Tijd en Kinderopvang gelanceerd. De 'oude' webshop bleek niet langer performant noch gebruiksvriendelijk voor de medewerkers en de bezoekers. Voor 2022 staat de uitrol van nieuwe modules voor zaal- en materiaalverhuur op het programma. Zie ook A40001 Digitaal platform verder uitbouwen voor aanbod vrije tijd en Huis van het Kind - A40242 Dagelijks instaan voor professionele basisdienstverlening voor al onze producten.
Een greep uit de realisaties op onze website in 2022:
- nieuwe overzichtspagina voor handelaars in onze gemeente
- pagina met Tour Elentrik-spots in de gemeente
- zowel op sociale media als onderaan nieuwsberichten op de website wordt nu steeds de link gelegd naar andere nieuwtjes op onze website zodat bezoekers ook snel verder botsen op interessante info
- ...
Tijd
Versneld