Trekker CBS
Marnick Vaeyens

Technologische innovaties volgen elkaar in snel tempo op. Digitale media vergroten de snelheid waarmee deze vernieuwingen optreden en het tempo waarmee de burgers deze veranderingen accepteren en gebruiken. Als lokaal bestuur blijven we deze technologische vernieuwingen op de voet volgen en onderzoeken we de mogelijkheden die nieuwe toepassingen bieden.

Onze huidige sociale mediakanalen zoals Facebook en Instagram zijn ondertussen vaste waarden in onze communicatiemix en raken ook steeds meer ingeburgerd bij de burgers. We willen onze webcare via deze kanalen verhogen en monitoren. Bovendien willen we de strategische inzet van onze onlinekanalen nog meer zijn weg laten vinden binnen de organisatie en onze medewerkers bewust maken van en trainen in het gebruik van sociale media.

Status

In uitvoering
G

Stand van zaken (toelichting)

De dienst Communicatie bekijkt voortdurend via welke digitale wegen het nieuws over de dienstverlening van Lokaal Bestuur Denderleeuw tot bij de burger kan gebracht worden. 

  • Sociale media: Meta, het bedrijf achter Facebook en Instagram, vernieuwt voortdurend de omgeving voor het plaatsen, inplannen en monitoren van berichten op beide platformen. Waar er vroeger nog gezocht moest worden naar een externe tool om berichten te beheren, is dit nu niet langer nodig. De huidige omgeving van Meta geeft momenteel alle mogelijkheden die nodig zijn om communicatie in te plannen en te verspreiden naar inwoners/doelgroepen alsook om de webcare te onderhouden. 
  • Betalende advertenties op sociale media: Er wordt ingezet op het gebruik van betalende advertenties via de verschillende sociale mediakanalen. Door de communicatieboodschap via advertenties strategisch in te zetten per doelgroep, kan het bereik nog vergroot worden. 
  • Sociale media beleid: Er wordt gewerkt aan een 'sociale media beleid' binnen de organisatie. In dit document worden de krijtlijnen vastgelegd voor alle sociale media kanalen en accounts die actief zijn binnen de organisatie. Op deze manier kunnen medewerkers bewust gemaakt worden van én getraind worden in het beheer en gebruik van sociale media met als doel deze media strategisch in te zetten voor nieuwsverspreiding. 
  • Nieuwsbrief: Via het platform Flexmail wordt er een nieuwsbrief ontwikkeld waarin wekelijks het nieuws over de dienstverlening zal opgenomen worden. Burgers kunnen zich op deze nieuwsbrief inschrijven en zullen deze dan wekelijks via mail ontvangen.

Ook in de toekomst wordt er verder uitgekeken naar nieuwe mediamogelijkheden om de verschillende doelgroepen te bereiken. 

G

Tijd

 

 

G

Geld

Startdatum

01-01-2020

Einddatum

31-12-2025