Trekker CBS
Jo Fonck

De mondialisering zorgt voor een grote diversiteit onder onze inwoners. Bovendien verdwijnen de traditionele gezinsstructuren meer en meer. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat de cases waarmee de dienst Burgerzaken te maken krijgt vaker juridisch ingewikkeld zijn. Ook de snelle ontwikkeling in de wetgeving van het burgerlijk wetboek, het internationaal privaat recht en de bevolkingsregelgeving vereisen steeds meer deskundigheid. Daarom moeten de medewerkers steeds de mogelijkheid krijgen zich bij te scholen en opleidingen te volgen en moet het mogelijk zijn juridische bijstand te krijgen in complexe zaken.

Status

In uitvoering
G

Stand van zaken (toelichting)

Mogelijke juridische bijstand door externe partners bij complexe dossiers wordt nog bekeken.

Wel is het zo dat het werken op afspraak medewerkers toelaat om complexe zaken grondiger voor te bereiden. Medewerkers weten nu beter wie langs komt en waarvoor. Dit geeft loketmedewerkers meer ruimte om een vraag te bekijken en te beoordelen. Er staan in principe immers geen mensen meer in de wachtrij in de lokettenzaal.

In 2022 nam een deskundige Burgerzaken loopbaanonderbreking. Om het verlies aan expertise te ondervangen werd een consultant vreemdelingenzaken ingeschakeld.  

Daarnaast lopen er nog voor enkele dossiers gerechtelijke procedures. In deze werd een raadsman aangesteld. 

  2020 2021 2022 2023 2024 2025
Aantal zaken bij raadsman
vanuit dienst Burgerzaken

3 x aanstelling van een raadsman:
    - weigering acteren erkenning

    - weigering voltrekking huwelijk

    - negatieve beslissing Belgische nationaliteit

1 x aanstelling van een raadsman:

     - dagvaarding voor het gerecht van de Ambtenaar Burgerlijke Stand

1 x mandatering van een raadsman:

    - verderzetten van een gerechtelijke procedure

1 x aanstelling van een raadsman:

     - dagvaarding voor het gerecht van de Ambtenaar Burgerlijke Stand

 

 

 

G

Tijd

G

Geld

Startdatum

01-01-2021

Einddatum

31-12-2021