Trekker CBS
Jo Fonck

Conform het protocolakkoord evalueert de Taskforce Domiciliefraude jaarlijks zijn werking. Op die manier blijft de taskforce zijn werking optimaliseren. Zo wordt er nagegaan of andere gemeentelijke diensten met een signaalfunctie en externe partners zoals bijvoorbeeld de inspecteurs van de kinderbijslag kunnen betrokken worden in de werking. Informatiedoorstroming tussen sociale dienst, huisvestingsmaatschappijen, dienst Burgerzaken en de politie wordt verder geoptimaliseerd. Op die manier draagt de Taskforce ertoe bij dat de middelen terecht komen bij de mensen die het nodig hebben.

Er wordt een kader uitgewerkt waarin de Taskforce Domiciliefraude een advies kan verlenen aan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau en/of het bijzonder comité voor de sociale dienst en waar een evenwicht wordt gezocht tussen de administratiefrechtelijke benadering en de benadering vanuit menselijke grondrechten.

Status

In uitvoering
G

Stand van zaken (toelichting)

Sinds 2018 maken we een prioriteit van de strijd tegen domiciliefraude. Dat is duidelijk te zien aan de cijfers van de specifieke woonstcontroles die uitgevoerd werden in dit kader.

Ook in 2022 kwam de taskforce samen voor casegerichte besprekingen. Vanuit de taskforce kwam het idee om in overleg te gaan met het bureau "Opvolging Bevel Grondgebied Verlaten" van de dienst Vreemdelingenzaken om zo enkele cases strikter te kunnen opvolgen.  Dit overleg vond plaats op 27 juni 2022.

  2018 2019 2020 2021
Aantal specifieke woonstcontroles inzake
domiciliefraude
292 426 457 505
Ambtshalve schrappingen 72 103 77 84
Ambtshalve inschrijvingen 5 21 8 3
G

Tijd

--

Geld

Startdatum

01-01-2020

Einddatum

01-01-2023