Trekker CBS
Jan De Nul
Sofie Renders

Samen met leerlingen in het secundair onderwijs gaat de opbouwwerker aan de slag om hun weerbaar te maken voor hun toekomstig leven in de maatschappij. Leerlingen bouwen via het onderwijs capaciteiten op die toegang geven tot maatschappelijke participatie. De school stimuleert positieve identiteitsontwikkeling, een krachtig zelfbeeld, verbindt leerlingen die ogenschijnlijk weinig gemeen hebben en moedigt hen aan tot samenwerken. Leerlingen die via de school aansluiting vinden bij de lokale samenleving, verwerven een plek in de samenleving. Op school leven leerlingen in diversiteit samen. Divers in sociaal-economische positie, herkomst, thuistaal, ... Door het samenleven op school ernstig te nemen en te ondersteunen, en alle leerlingen als volwaardige en gelijkwaardige actoren te erkennen binnen de school, zet de school in op solidariteit en democratie. De school oefent vaardigheden in samenleven die elke leerling levenslang van pas komt.

Status

In onderzoek
G

Stand van zaken (toelichting)

Om te weten wat er te doen staat wordt een analyse opgemaakt gebaseerd op diepte-interviews en statistische gegevens. In het najaar werden de eerste jongeren geïnterviewd over hun ervaringen rond schoolgaan in Denderleeuw. Vanuit deze analyse is het de bedoeling eind 2022 tot een gedragen plan van aanpak te komen. De opbouwwerker secundair onderwijs is ondertussen aan de laatste fase van de analyse bezig. In september worden de bevindingen en signalen finaal aan de scholen en ons lokaal bestuur gepresenteerd. Van bij de start werd bewust gekozen door lokaal bestuur, scholen en SAAMO Oost-Vlaanderen om de stem van de jongeren hierin te horen. Hiervoor zijn onder andere diepte-interviews van een diverse groep leerlingen afgenomen. 

De eerste signalen die aan de schooldirecties werden gepresenteerd hebben aangetoond dat (de nood aan het uiten van) identiteit van jongeren een belangrijk aspect is. Dit hangt samen met heel wat andere (deel)aspecten uit het secundair onderwijs: schoolloopbaan, oriëntatie, welzijn, toekomstperspectief, schooluitval, ...
In overleg met de directies werd beslist om in het najaar van 2022 een participatiemoment te organiseren; een focusgroep van leerlingen, ouders en leerkrachten zullen hier de signalen uit de analyse gepresenteerd krijgen en zelf een keuze kunnen maken vanuit de prioriteiten die zij zelf hebben. Leerlingen zullen een evenwaardige stem krijgen als de andere deelnemers. 
Vanuit deze prioriteiten volgt een terugkoppeling naar de directies. Specifieke acties voor leerlingenbetrokkenheid kunnen daarna verder uitgewerkt worden.

 

BLOKSPOT
De onderwijsopbouwwerker heeft meegewerkt aan de organisatie van Blokspot: dit biedt te mogelijkheid aan studerende jongeren om in groep te studeren, ter voorbereiding op de examens. Blokspot voorziet een ruimte om samen te studeren, met eigenaarschap bij jongeren: er worden vrijwilligers gezocht onder de jongeren om per ruimte de organisatie in goede banen te leiden. Momenteel is Blokspot gefocust op studenten hoger onderwijs - in de toekomst zien we dit graag uitgebreid naar leerlingen 3e graad secundair onderwijs.

G

Tijd

--

Geld

Startdatum

01-06-2021

Einddatum

30-06-2025