A20030 Scholen en ouders ondersteunen inzake ouderbetrokkenheid en zo drempels wegwerken in contacten tussen scholen en maatschappelijk kwetsbare ouders
Wanneer er grote verschillen zijn tussen de school en het thuismilieu is het moeilijk voor ouders en leerlingen om zich te herkennen in het schoolgebeuren en zich erkend te weten. Ook schoolteams ervaren een missing link en wensen beter wederzijds begrip en samenwerking. Met deze actie trekken we via de inzet van een schoolopbouwwerker volop de kaart van het partnerschapsmodel tussen ouders in een maatschappelijk kwetsbare situatie en de school. Dit doen we door op school allerhande drempelverlagende en informatieve bijeenkomsten te organiseren waarbij naast informatieoverdracht, het rechtstreekse contact en de bevordering van de communicatie tussen de ouder en de leerkracht centraal staat. Daarnaast werken we samen met scholen aan een duidelijke visie rond ouderbetrokkenheid en gelijke onderwijskansen, vertalen we dit in een actieplan en ondersteunen we de realisatie ervan.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
Basisonderwijs
Het project School en Ouders loopt verder in samenwerking met LIGO - zij organiseren vormingsbijeenkomsten per school.
In afwezigheid van een opbouwwerker voor het basisonderwijs werd het project JongLeren met minimale bezetting opgenomen door een collega-(buurt)opbouwwerker van SAAMO Oost-Vlaanderen. Zij heeft de 10 gekende, vaste vrijwilligers gecontacteerd om hun engagement en noden voor het voorjaar 2022 te bevragen. Vanuit Odissee Hogeschool werden een aantal studenten (opleiding Kleuteronderwijs) ter beschikking gesteld, in functie van een inleefstage. Dit voorjaar waren er 9 vaste vrijwilligers en 4 studenten actief binnen het project. Normaal gezien nemen zowel de opbouwwerker als de vrijwilligers een brugfunctie op tussen school en ouders, vb. aanwezigheid op het oudercontact. Dit werd door de minimale inzet van de collega-opbouwwerker overgelaten aan de studenten. Via reflectieverslagen van de studenten en telefonisch contact werd feedback, opvolging en nazorg voorzien door de collega-opbouwwerker.
Er werden door de collega-opbouwwerker 2 groepsbijeenkomsten voor de vaste vrijwilligers van Jongleren georganiseerd in 2022 om de cohesie te behouden.
De studenten die aan het project meewerkten werden, in overleg met Odissee, geëvalueerd door de collega-opbouwwerker.
Na afloop van de begeleidingen werd met de vaste vrijwilligers een evaluatie gevoerd. Belangrijke aandachtspunten zijn o.a. continuïteit voor de gezinnen die ondersteund worden, de vraag naar vorming van de vrijwilligers, een goede opvolging en regelmatig overleg.
Twee gesprekken met vzw Uilenspel werden gevoerd ikv de overname van het project Jongleren. De eerste bevindingen zijn positief. Het kostenplaatje moet echter bij budgetbespreking worden bekeken.
Secundair onderwijs
Deze actie zit momenteel nog grotendeels binnen de onderzoeksfase. De scholen hebben aan de opbouwwerker secundair onderwijs al een aantal aandachtspunten meegegeven, zoals het moeilijk kunnen bereiken van kwetsbare ouders (zowel bij gebruik van SmartSchool als bij aanwezigheid van ouders op infomomenten of oudercontacten die moeizaam verlopen).
School en Ouders (infomoment over o.a. gebruik SmartSchool) wordt georganiseerd ism LIGO en de opbouwwerker secundair onderwijs op beide scholen. Naast de sessie rond SmartSchool wordt er ingezet op het ondersteunen en begeleiden van jongeren tijdens de examens, omgaan met meertaligheid en het ondersteunen van de jongere in de doorstroom naar het hoger onderwijs. Daarnaast wordt er samen met Ligo ingezet op warm onthaal op de scholen.
Er is, op basis van onder andere interviews met leerlingen, leerkrachten en directie, een afbakening gebeurd in de vragen die aan ouders gesteld zullen worden rond contact met de school, betrokkenheid e.d. Ouders worden nog voor de start van het schooljaar geïnterviewd om zo mee de analyse te kunnen vervolledigen.
Er gebeurde een eerste (lokale) verkenning van organisaties die een rol kunnen spelen in het verbeteren van ouderbetrokkenheid. Mogelijkheden zijn: het Digiboost-project, LIGO, OCMW zijn al mogelijke spelers, net zoals sleutelfiguren binnen de Denderleeuwse context: buurtwerkers, PIN vzw, ... Verdere opties en concrete partnerschappen worden bekeken op basis de resultaten van de ouderbevraging.
Tijd
Vertraagd voor het basisonderwijs. Voor secundair onderwijs op schema.