Trekker CBS
Jan De Nul
Sofie Renders

Denderleeuw kent een toenemend aantal indicatorleerlingen. Ook op risicofactoren als een andere thuistaal dan het Nederlands en kind in een éénoudergezin scoort Denderleeuw bovengemiddeld. Leerkrachten die moeten lesgeven aan deze groeiende groep leerlingen uit maatschappelijk kwetsbare gezinnen, zijn hierop onvoldoende voorbereid of degelijk omkaderd. Met de hulp van een schoolopbouwwerker willen we schoolteams versterken in hun kennis rond armoede, diversiteit, de sociale kaart en de context van Denderleeuw. Dit d.m.v. vorming, intervisiemomenten, ...

Daarnaast wil het lokaal bestuur een partner zijn voor scholen om het principe van ‘brede school’ te introduceren in onze gemeente, met een lage drempel zodat alle leerlingen de kans krijgen om deel te nemen aan activiteiten in kader van brede school. (zie ook A20211 - Inzetten op partnerschappen in kader van brede school).

Status

In uitvoering
G

Stand van zaken (toelichting)

Schoolopbouwwerk basisonderwijs

Deze actie kan vanaf volgend schooljaar terug opgenomen worden voor het basisonderwijs, als de nieuwe opbouwwerker gestart is. 

Schoolopbouwwerk secundair onderwijs

Zie ook fiche A20020 (Zorgplusoverleg start september 2022) 

Beide secundaire scholen zijn/gaan actief aan de slag rond armoede en diversiteitsbeleid; dit onder andere met projecten als School For Rights (Leonardo College) en School Zonder Racisme (GO! Atheneum Denderleeuw).

Er werd aan elke school de mogelijkheid geboden om een DISCO-bevraging te laten uitvoeren: deze focust op attitudes van leerkrachten t.o.v. armoede en diversiteit én op hun gevoel van bekwaamheid om met deze thema's om te gaan. Het Leonardo College heeft dit aanbod aangenomen - de resultaten hiervan zijn door onderzoekers verbonden aan de DISCO-bevraging (Steunpunt Diversiteit en Leren, UGent) gebundeld en teruggekoppeld aan de onderwijsopbouwwerker en directie. Volgend schooljaar zullen de leerkrachten hier tijdens een pedagogische studiedag verder mee aan de slag gaan, met ondersteuning van een onderzoeker van het Steunpunt. De pedagogische studiedag wordt vormgegeven en begeleid door de directie en de onderwijsopbouwwerker secundair.  

GO! Atheneum Denderleeuw (KAD) besliste om geen DISCO-bevraging en -analyse uit te laten voeren  maar verder in te zetten op reeds lopende projecten zoals School Zonder Racisme en een traject met Krijt vzw.  De opbouwwerker secundair onderwijs houdt vinger aan de pols voor deze projecten. Ook het GO! Atheneum Denderleeuw toont interesse om hun pedagogische studiedag mee vorm te laten geven ism de opbouwwerker secundair onderwijs. 

G

Tijd

--

Geld

Startdatum

01-06-2021

Einddatum

30-06-2025