Trekker CBS
Yves De Smet

Het bekijken van de verkeersstromen en het parkeerbeleid op ons grondgebied zal resulteren in de nood aan het uitvoeren van kleine verkeersingrepen om dit te realiseren. Dit kan gaan over de aanleg van fietssuggestiestroken, de invoering van een zone 30, de inrichting van eenrichtingsstraten, ...

Status

In uitvoering
G

Stand van zaken (toelichting)

Sinds 2018 wordt ieder jaar minstens één bushalte aangepast aan de toegankelijkheidsnormen van De Lijn, net als de voetpaden in de omgeving ervan. In 2021 werden de bushaltes in de Boriaustraat aangepakt, aan de treinhalte van Iddergem. Deze vormden immers een moeilijk punt voor het doorgaand verkeer en voor verkeer in de schoolomgeving in de Landuitstraat, aan de treinhalte van Iddergem. De zone tussen het kruispunt Boriaustraat-Landuitstraat en Boriaustraat 17 (overgang asfalt naar beton) werd vernieuwd met het oog op een betere toegankelijkheid van de bushalte, meer veiligheid voor scholieren en voetgangers, het optimaliseren van de doorstroming en kwalitatieve verbetering / verfraaiing van de openbare ruimte. De werken bestonden uit:

  • het optrekken van het voetpadniveau en het plaatsen van aanrijdbare boordstenen en blindegeleidetegels voor het toegankelijk maken van de halte voor gebruikers met beperkte mobiliteit
  • het verplaatsen van de bushalte richting Aalst en het creëren van een breder perron, zodat er meer wachtruimte ontstaat en wachtende reizigers het voetpad voor passerende voetgangers niet langer versperren
  • het plaatsen van schuilhuisjes voor het verhogen van het comfort voor de wachtende reizigers
  • de heraanleg van de ruimte tussen de rooilijnen voor verfraaiing van het openbaar domein door vernieuwen van de rijweg in asfalt en aanplant van openbaar groen als buffer tussen de spoorweg en de rijweg. De werken aan de berm in de Boriaustraat werden in het voorjaar van 2022 uitgevoerd. In samenspraak met Infrabel werd een nieuwe omheining geplaatst op de scheiding tussen de spoorweg- en groenberm. Er werd een variatie aan planten aangebracht, net als middelgrote bomen met heesters en bodembedekkers.

 

In 2021 werd de fietsdoorsteek aan de gemeenteschool in Welle aangepast. Deze doorsteek werd volledig rechtgetrokken. Met een kleine ingreep ter hoogte van de Onderwijsstraat werd deze oversteekplaats voor fietsers komende van het Welleplein richting de Broekstraat fietsvriendelijker en veiliger. Concreet werden de markeernagels herschikt, de boordstenen verlaagd en de fietsoversteekplaats aan de Onderwijsstraat herschilderd. Een externe aannemer bracht op 23 maart 2022 de nieuwe belijning van de fietsoversteekplaats aan.

 

In het kader van het relanceplan Vlaamse Veerkracht kunnen gemeentebesturen subsidies aanvragen ter verbetering van de verkeersveiligheid van schoolroutes op gemeentewegen. De subsidie is gericht op snel uitvoerbare maatregelen zoals verkeerssignalisatie en kleine infrastructurele maatregelen. De dienst Openbare ruimte stelde voor om één subsidieaanvraag in te dienen in 2021 voor de schoolroute Kasteelstraat – voet-fietsweg naar Zandplaatstraat – Zandplaatstraat – Jozef Sonckstraat – Dr. Cochezstraat. Bovenvermelde straten staan aangeduid als schoolroute op de schoolbereikbaarheidskaart en zorgen voor een verbinding voor de vele scholieren die komende van Liedekerke over de Kasteelstraat fietsen richting de secundaire school Leonardo College. Tevens geeft deze schoolroute ook uit op de schoolomgeving van de kleuter- en lagere school KCD. De subsidie werd door minister Peeters toegekend op datum van 7 februari 2022. De uitvoering van deze werken is voorzien in het 3e kwartaal van 2022.

Zie ook A10511 (Herinrichting schoolomgeving Landuiterke) en A10600 (Herinrichting schoolomgeving Kerkstraat Welle).

G

Tijd

G

Geld

Startdatum

01-01-2020

Einddatum

31-12-2025