Trekker CBS
Yves De Smet

We verplaatsen ons niet uitsluitend met één vervoersmiddel maar combineren meestal verschillende vormen van mobiliteit. Binnen de basisbereikbaarheid is het belangrijk om gebruik te kunnen maken van op elkaar afgestemde vervoersmogelijkheden. Op belangrijke knooppunten kan er een ‘mobipunt’ gecreëerd worden om dit te faciliteren. Een mobipunt is een locatie waar de mobiliteitsfuncties en andere voorzieningen elkaar ontmoeten. Dit is een vertrek- of overstappunt voor iedere duurzame verplaatsing. Het zal mensen ertoe bewegen om minder de auto te gebruiken.

Binnen het subsidieproject ‘netwerk mobipunten’ zal de gemeente samen met Solva en een studiebureau zorgen voor de fysieke realisatie van 1 mobipunt in onze gemeente.

Status

In uitvoering
G

Stand van zaken (toelichting)

Sinds begin juni 2020 kunnen inwoners gebruik maken van twee elektrische deelwagens in onze gemeente. Sinds 8 februari 2021 is er ook eentje beschikbaar op het Welleplein. Valckenier Share ziet de deelwagen in Welle als proefproject en financiert deze ook. Initieel ging dit over een proefproject van 6 maanden. Een evaluatie dient nog te worden gemaakt door  de private partner zodat kan beslist worden of we deze derde deelwagen al dan niet gaan opnemen in het permanent aanbod. Door de deelwagens te verspreiden over het grondgebied van de gemeente willen we als lokaal bestuur de drempel verlagen en nog meer burgers laten kennis maken met autodelen. Van de 15 gemeenten in de Denderstreek en Vlaamse Ardennen die gebruik maken van de deelwagens van de private aanbieder binnen dit project, telt onze gemeente het meeste aantal ritten door privépersonen. Gemiddeld zijn dit zo'n 80 ritten per maand.

Het college van burgemeester en schepenen verlengde de overeenkomst voor de deelwagen aan het station met 12 maanden en voor de deelwagen in de Bouchtstraat met 24 maanden in zitting van 14 juni 2022. Het proefproject in Welle werd stopgezet wegens onvoldoende gebruik.

 

Binnen het project 'netwerk mobipunten' werd intussen een basisanalyse opgesteld met een aantal potentiële plekken voor bijkomende mobipunten, meer bepaald:

• Station Welle
• Sociale woonwijk Hemelrijk
• Plein gemeentehuis Denderleeuw

Studiebureau Deloitte en Tractebel Engie werkten binnen de Vervoersregioraad samen met Denderleeuw een ontwerpplan uit voor een Hoppinpunt (nieuwe benaming voor mobipunt) aan het station van Denderleeuw. De fiche voor Denderleeuw station werd besproken op verscheidene overlegmomenten met de betrokken partners (NMBS, De Lijn, provincie en team MOW). Op 9 december 2021 werd een apart overleg georganiseerd met de provincie betreffende de implementatie van de fietssnelweg in het huidige ontwerp van het Stationsplein. De provincie werkte midden februari 2022 een plan uit om het vervolg van deze fietssnelweg te integreren in het busstation. Dit plan werd besproken op 11 mei 2022, maar er werd geen consensus bereikt. Een nieuw overleg met de provincie staat ingepland op 6 juli 2022.

De implementatie van het Hoppinpunt op het terrein kan pas uitgevoerd worden in de loop van 2023 omdat dit geïntegreerd moet worden in de werken aan het spoor van Infrabel, de heraanleg van het Stationsplein door de gemeente en de aanleg van een busstation door De Lijn links van het stationsgebouw op de parking van de NMBS.

Binnen de vervoersregioraad werd eind 2021 eveneens een voorstel gedaan voor de uitrol van fase 2 Hoppinpunten in de regio. Voor Denderleeuw kwamen Station Welle, Station Iddergem en Dorp Welle in aanmerking voor de uitwerking van een studie tot op het niveau van unieke verantwoordingsnota. 

Het studiebureau werkte schetsen uit voor deze drie locaties, die besproken werden op 28 maart 2022. Uit dit overleg bleek dat er nog bijkomend studiewerk nodig was voor Station Welle en Dorp Welle. Voor Station Iddergem werd een consensus bereikt.

G

Tijd

O

Geld

De kost voor het verder zetten van het contract voor 2 deelwagens, waarvan 1 deelwagen voor 12 maanden en 1 deelwagen voor 24 maanden zijn voorzien voor 2022. Voor het jaar 2023 dient nog budget te worden voorzien via budgetwijziging.

De kosten zijn subsidieerbaar via het Lokaal Energie- en Klimaatpact (50 % eigen inbreng, 50 % trekkingsrechten).

Startdatum

01-01-2021

Einddatum

31-12-2023