A10700 Opstellen fiets- en voetpadenplan op lange termijn voor gespreide (her)aanleg en verbinding tot aangename wandel- en fietstrajecten
In het kader van het STOP-principe (waarbij de prioriteit eerst naar stappen, trappen, openbaar vervoer en dan pas naar personenwagens gaat) willen we inzetten op goed begaanbare voetpaden en fietspaden. Door de opmaak van een plan willen we tot een toegankelijk openbaar domein komen.
In het verleden werd reeds een objectieve inventarisatie opgesteld van de toestand van de voetpaden. Deze inventaris zal geactualiseerd worden en als basis dienen voor de opmaak van een voetpadenplan.
Voor de fietspaden zal er onderzoek gebeuren naar welke missing links er kunnen gerealiseerd worden zodat zoveel mogelijk vlotte fietsverbindingen ontstaan door onze gemeente. Een grote beperking hierbij vormt de beperkte ruimte - zeker in het centrum van Denderleeuw - om fietspaden aan te leggen. Om deze te realiseren zal er dus een link nodig zijn met de opmaak van het circulatieplan en mogelijke aanpassing naar eenrichtingsstraten op een aantal plaatsen.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
Op 28 mei 2020 keurde de gemeenteraad het subsidiereglement 'heraanleg voetpad op eigen initiatief' goed. Als lokaal bestuur zetten we in op voetpadvernieuwing. De algemene vernieuwing van de voetpaden wordt projectmatig aangepakt en er lopen ook verschillende projecten binnen de gemeente waarbij de vernieuwing van de voetpaden voorzien is. Uiteraard is het financieel en praktisch niet mogelijk om alle voetpaden in Denderleeuw tegelijk aan te pakken. Maar het is wel zo dat we regelmatig meldingen krijgen over de slechte staat van bepaalde voetpaden of delen ervan. Om aan de vraag van inwoners tegemoet te komen, willen we hen de mogelijkheid bieden om zelf het initiatief te nemen om hun voetpad heraan te leggen. Als lokaal bestuur bieden we een subsidie aan tot 1250 euro, afhankelijk van de grootte van de kosten.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Goedkeuring aanvragen aanleg voetpad op eigen initiatief | 8 | 7 | 4 |
Daarnaast leveren we ook inspanningen voor onze voetpaden door:
- in de stedenbouwkundige vergunning bij verbouwingen of nieuwbouwwoningen op te nemen dat de bouwheer voor aanvang van de werken een waarborg moet betalen ter garantie van de goede staat van het voetpad
- wanneer er geen voetpad aanwezig is voor het bouwperceel in de stedenbouwkundige vergunning op te nemen dat de bouwheer verplicht een voetpad moet aanleggen voor zijn perceel
Binnen grote wegenprojecten wordt de vernieuwing van voetpaden in principe standaard meegenomen (zie acties A10220, A10310, ...). Daarnaast zorgt het wegenteam waar nodig voor kleinere herstellingen.
Als lokaal bestuur zorgden we in het voorjaar van 2022 ook in de aanleg van bijkomende voorzieningen voor fietsers, zoals fietssuggestiestroken aan de school in Welle.
De aanleg van de voet- en fietweg Zandplaatstraat werd eind 2021 goedgekeurd voor uitvoering binnen de subsidie 'veilige schoolroutes'. De werken zijn voorzien in het najaar van 2022.
De aanpassing van de fietsdoorsteek op het Welleplein werd deels uitgevoerd in 2021. De doorsteek werd rechter getrokken en zo comfortabeler gemaakt voor fietsers. Hiervoor werden boordstenen verlaagd en klinknagels verplaatst. De fietsoversteekplaats zelf werd aangebracht op 23 maart 2022.
In het RUP Denderpark (A10212) en in het wegenisdossier van de Thontlaan (A10230) zal mogelijk een gedeelte van de geplande fietssnelweg F415 gerealiseerd worden. SOLvA zal ons lokaal bestuur hierbij ondersteunen tot het indienen van een subsidiedossier bij de provincie Oost-Vlaanderen. Deze fietssnelweg vormt de verbinding tussen Erpe-Mere en Denderleeuw en sluit ter hoogte van het Denderpark aan op de fietssnelweg gelegen aan het jaagpad langsheen de Dender richting Aalst en Ninove en op de fietssnelwegen richting Vlaams-Brabant en Brussel. Gezien beide acties al voorzien zijn in het meerjarenplan lijkt het opportuun om van de werken gebruik te maken om al een deel van deze fietssnelweg te realiseren. Concreet gaat dit over het gedeelte tussen het jaagpad en de rotonde Rendac. Zie ook A10311 en A10702.
Het opstellen van een fiets- en voetpadenplan op lange termijn is nog niet gebeurd. Wat wel al gerealiseerd werd is het zogenaamde 'kindlint': de inventarisatie van straten en trage wegen waarlangs kinderen en jongeren zich op een veilige manier kunnen verplaatsen binnen onze gemeente. Dit geeft de voornaamste verbindingen weer en de 'missing links' waarop nog moet ingezet worden qua verkeersveiligheid, comfort voor zwakke weggebruikers, ... De dienst Openbare ruimte zet in op de optimalisatie van het kindlint (A10712).
Tijd
Veilig fiets- en voetgangersbeleid is een proces dat blijft doorlopen. Bij de (her)aanleg van straten of nieuwe projecten vormt het STOP-principe de basis van het ontwerp.