A10111 Het gemeentelijk drukwerk verminderen door slimme kanaalkeuze in ons communicatiebeleid
Als Klimaatgezonde Gemeente willen we ook bewust omgaan met ons papierverbruik. Voor onze externe communicatie gaan we steeds meer uit van het 'digital first'-principe: bij elk communicatieproject bepalen we eerst of digitale communicatie wenselijk en mogelijk is, afhankelijk van de communicatiedoelstellingen, de boodschap en de doelgroep(en). Waar nodig blijven we wel de traditionele kanalen inzetten voor burgers die minder vertrouwd zijn met de nieuwe media of als een traditioneel kanaal sowieso een meerwaarde biedt.
We gaan dus voor 'bewust digitaal' door een slimme kanaalmix in ons communicatiebeleid waarbij digitaal en papier elkaar versterken. Op deze manier hopen we het gemeentelijk drukwerk te verminderen, zowel voor promomateriaal zoals affiches en flyers als voor brochures en het gemeentelijke infoblad.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
Bij elke communicatievraag wordt nagedacht of drukwerk noodzakelijk is in de communicatiemix. We zetten vaak in op digitale promotie en beperken drukwerk tot het minimum en enkel indien dit een duidelijke meerwaarde heeft.
Aantal stuks (totaal) | 2020 | 2021 | 2022 |
1e jaarhelft: | 75.250 | 29.250 | 41.705 |
2e jaarhelft: | 52.750 | 34.250 | |
Totaal: | 128.000 | 63.500 |
Aantal stuks (voorbeelden) | 2020 | 2021 | 2022 |
Affiches: | 2200 | 630 | 499 |
Brochures: | 30.500 | 4000 | 4000 |
Flyers: | 28.650 | 35.700 | 24.401 |
Folders: | 9500 | 10.000 | 2350 |
Panelen (dibond, forex...): | 135 | 100 | 52 |
Postkaarten en uitnodigingen: | 18.500 | 3900 | 4030 |
Spandoeken: | 30 | 10 | 1 |
Wanneer we naar de cijfers kijken van het aantal stuks dat we lieten drukken op vraag van onze diensten zien we voor 2021 een sterke daling ten opzichte van 2020. Deze halvering hangt grotendeels samen met activiteiten die in 2021 niet voorzien werden door de coronacrisis (bijna geen nood aan affiches, flyers, brochures, ...). In 2020 daarentegen hadden we nog deels een 'gewoon' voorjaar op het vlak van drukwerkaanvragen, werden activiteiten georganiseerd (en drukwerk voorzien) die op het laatste ogenblik geannuleerd werden, werden alternatieve evenementen georganiseerd en specifieke corona-drukwerken gevraagd om onze inwoners te informeren (flyers rond het dragen van mondmaskers, verschillende bewonersbrieven rond de coronamaatregelen...). In de 2e jaarhelft van 2021 zagen we wel opnieuw een stijgend aantal drukwerkaanvragen, o.a. vanuit de dienst Vrije Tijd. Deze trend zet zich verder door in 2022.