Trekker CBS
Marnick Vaeyens

Als Klimaatgezonde Gemeente willen we ook bewust omgaan met ons papierverbruik. Voor onze externe communicatie gaan we steeds meer uit van het 'digital first'-principe: bij elk communicatieproject bepalen we eerst of digitale communicatie wenselijk en mogelijk is, afhankelijk van de communicatiedoelstellingen, de boodschap en de doelgroep(en). Waar nodig blijven we wel de traditionele kanalen inzetten voor burgers die minder vertrouwd zijn met de nieuwe media of als een traditioneel kanaal sowieso een meerwaarde biedt.

We gaan dus voor 'bewust digitaal' door een slimme kanaalmix in ons communicatiebeleid waarbij digitaal en papier elkaar versterken. Op deze manier hopen we het gemeentelijk drukwerk te verminderen, zowel voor promomateriaal zoals affiches en flyers als voor brochures en het gemeentelijke infoblad.

Status

In uitvoering
G

Stand van zaken (toelichting)

Bij elke communicatievraag wordt nagedacht of drukwerk noodzakelijk is in de communicatiemix. We zetten vaak in op digitale promotie en beperken drukwerk tot het minimum en enkel indien dit een duidelijke meerwaarde heeft.

Aantal stuks (totaal) 2020 2021 2022
1e jaarhelft: 75.250 29.250 41.705
2e jaarhelft: 52.750 34.250  
Totaal: 128.000 63.500  
Aantal stuks (voorbeelden) 2020 2021 2022
Affiches: 2200 630 499
Brochures: 30.500 4000 4000
Flyers: 28.650 35.700 24.401
Folders: 9500 10.000 2350
Panelen (dibond, forex...): 135 100 52
Postkaarten en uitnodigingen: 18.500 3900 4030
Spandoeken: 30 10 1

Wanneer we naar de cijfers kijken van het aantal stuks dat we lieten drukken op vraag van onze diensten zien we voor 2021 een sterke daling ten opzichte van 2020. Deze halvering hangt grotendeels samen met activiteiten die in 2021 niet voorzien werden door de coronacrisis (bijna geen nood aan affiches, flyers, brochures, ...). In 2020 daarentegen hadden we nog deels een 'gewoon' voorjaar op het vlak van drukwerkaanvragen, werden activiteiten georganiseerd (en drukwerk voorzien) die op het laatste ogenblik geannuleerd werden, werden alternatieve evenementen georganiseerd en specifieke corona-drukwerken gevraagd om onze inwoners te informeren (flyers rond het dragen van mondmaskers, verschillende bewonersbrieven rond de coronamaatregelen...). In de 2e jaarhelft van 2021 zagen we wel opnieuw een stijgend aantal drukwerkaanvragen, o.a. vanuit de dienst Vrije Tijd. Deze trend zet zich verder door in 2022.

G

Tijd

--

Geld

Startdatum

01-01-2020

Einddatum

31-12-2025