A40113 Opmaak van een taakrisicoanalyse voor medewerkers, met als prioritaire doelgroep de technisch medewerkers
Een taakrisicoanalyse is een middel om tijdig de risico’s die gepaard gaan met bepaalde taken te inventariseren en te analyseren waardoor die risico’s beperkt en vermeden kunnen worden. Het uiteindelijke doel bestaat erin de veiligheid op de werkvloer te bevorderen en zo arbeidsongevallen te voorkomen. Het spreekt voor zich dat dit dient te gebeuren in samenwerking met Solva en Securex, de diensten voor preventie en bescherming op het werk. Deze diensten hebben hiervoor de nodige ervaring en know-how in huis.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
Deze actie staat onder leiding van onze interne preventieadviseur, die reeds een aanzet heeft gegeven voor de opmaak van een taakrisicoanalyse binnen de groendienst, maar hier in samenspraak met de werkleider en het afdelingshoofd nog verder mee aan de slag moet.
Door de preventieadviseur werd een jaaractieplan opgemaakt voor 2024. Hierin werden verschillende acties voorgesteld ter bevordering van het welzijn van de medewerkers en in functie van de veiligheid en preventie van alle medewerkers. De preventieadviseur stelde het jaarverslag ook voor aan de vakbondsafgevaardigden. De verschillende arbeidsongevallen en de adviezen hieraan verbonden werden besproken.
Voor de groendienst werd een draft- taakrisicoanalyse voorbereid, die verder wordt gefinaliseerd in Q3 en Q4.
Voor de technisch beambten poetsdienst worden de "basis hygiëne praktijken" (HACCP) verder uitgewerkt en uitgerold in samenwerking met de coördinatoren van de poetsdienst.
Door een nauwere samenwerking tussen de preventieadviseur en de personeelsdienst wordt de vinger aan de pols gehouden wat betreft mogelijke risico's en verbeterpunten op vlak van preventie en welzijn.