Bevoegde schepen
Andy Depetter

Agressie tegen overheidspersoneel komt steeds meer voor. Hoewel het bestuur veel belang hecht aan klantgerichtheid, is het in bepaalde gevallen onmogelijk of onwenselijk om aan alle verzoeken van de burger tegemoet te komen. In een maatschappij waarin de burger steeds mondiger wordt, kan dit soms aanleiding geven tot agressie en conflicten. Fysieke én verbale agressie tasten de veiligheid en het welzijn van medewerkers én klanten aan. Ze beïnvloeden het leef- en werkklimaat en ze staan een kwaliteitsvolle hulp- en dienstverlening in de weg. Hier willen we iets aan doen.

Ons uitgangspunt is dat elke mens recht heeft op veiligheid en welzijn. Ook op het werk. Dit wordt ondersteund door de welzijnswet van 1996, die werkgevers verplicht om het welzijn van medewerkers te bevorderen en hen te beschermen tegen agressie.

Agressie volledig uitroeien is niet mogelijk, maar wél zijn we ervan overtuigd dat de omvang en de schadelijke gevolgen te beperken zijn. Door maatregelen van agressiebeheersing te plaatsen in een ruimer beleidskader, systematisch te werken en op verschillende niveaus tegelijk, kunnen we een blijvend effect bereiken. Kortom: een integrale en structurele benadering van agressiebeheersing, waarin zowel op preventie en interventie als op nazorg en herstel wordt ingezet.

Status

In onderzoek

Stand van zaken (toelichting)

Een eerste opstartvergadering werd gehouden op 20 april 2023 met een beperkte kerngroep 'agressiebeleid''. Om de aangeleverde documenten te kunnen vertalen naar de eigen organisatie dienen we op de hoogte te zijn van de noden en behoeften binnen de eigen organisatie. Daarom werden de diensthoofden aangespoord om samen met hun team het thema agressie te bespreken: Welke noden bestaan er binnen de dienst? Hoe frequent worstelen de medewerkers met agressie en onder welke vorm? Welke hulpmiddelen kunnen medewerkers helpen met een voorval in de toekomst?

Op 24 augustus 2023 werd deze input geïnventariseerd en besproken met een kerngroep - samengesteld door enkele personeelsleden die meest betrokken zijn bij dit thema, onder andere ook de preventieadviseur.

Met een uitgebreidere werkgroep rond agressiebeleid werd op 30 november 2023 een workshop gehouden. Met collega's vanuit verschillende diensten en de lokale politie, alsook de preventieadviseur,  werden drie thema's verder uitgediept in een workshop: een definitie van agressie, een flow chart 'wat te doen bij agressie?' en een aanzet tot een (preventie)campagne tegen agressie.

Op 15 april 2024 werd opnieuw samengezeten met de kerngroep. Een engagementsverklaring voor de organisatie werd gefinaliseerd. Ook werd een draft voor protocol en instructiekaart voorgelegd en besproken. Deze dienen de komende maanden nog verder uitgewerkt en gefinaliseerd te worden.

De engagementsverklaring werd ondertussen op het MAT positief geadviseerd en goedgekeurd op het CBS en VB van 28 mei 2024. Een communicatiecampagne werd in samenwerking met de communicatiedienst uitgedacht en uitgewerkt ter uitrol in het najaar.

In Q3 en Q4 worden alle documenten gefinaliseerd en kan de uitrol over de gehele organisatie gebeuren ondersteund door een opleiding voor alle (loket)medewerkers.

De personeelsdienst houdt ondertussen - in uitvoering van het arbeidsreglement -  systematisch een feitenregister 'grensoverschrijdend gedrag door derden' bij, waarbij feiten van agressie t.a.v. onze medewerkers worden geregistreerd. Het verhogen van de bereidheid om officieel melding te maken van feiten van agressie wordt mee opgenomen door onze interne preventieadviseur.

Stand van zaken (indicator)

O

Tijd

Tijd (indicator)

O

Geld

Geld (indicator)

G