A40110 Beleidsverklaring 'Welzijn op het werk' opmaken, implementeren en communiceren
Elke organisatie is verplicht een welzijnsbeleid te voeren waarin gezondheid, veiligheid en welzijn een plaats krijgen. De organisatie moet hierin investeren zodat haar medewerkers hun opdrachten veilig kunnen uitvoeren. Door de opmaak van een beleidsverklaring ‘Welzijn op het werk’ bevestigt het bestuur het belang dat zij hechten aan het welzijn van hun medewerkers, en garandeert het bestuur dat er voldoende middelen en tijd zullen worden besteed aan welzijn op het werk in onze organisatie.
Zo maakt het bestuur tijd vrij voor een analyse van de psychosociale risico’s in onze organisatie en onderneemt zij stappen om het welzijn op het werk te verbeteren op basis van de aangereikte verbeterpunten. Een communicatieplan 'welzijn op het werk' wordt opgemaakt en uitgevoerd, met speciale aandacht voor het psychosociaal welzijn van medewerkers in een hulpverlenings- of loketfunctie. Jaarlijks wordt een budget ter beschikking gesteld van het interne Comité F waarin medewerkers uit alle diensten zich verenigen om activiteiten aan te bieden voor de personeelsleden zoals bv. een personeelsfeest of een speciale actie voor Complimentendag. De medewerkers zijn immers essentieel om de doelstellingen te realiseren en om een optimale dienstverlening te verzorgen.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
Op 17 april 2023 werd een welzijnsbevraging gelanceerd bij alle personeelsleden in samenwerking met Securex, externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. Niet-beeldschermwerkers werden actief geholpen bij de invulling van de vragenlijst. Een respons van maar liefst 67,6% werd behaald, waardoor de resultaten als representatief kunnen worden beschouwd voor de hele organisatie. De belangrijkste bevindingen uit deze bevraging:
- Psychosociaal welzijn binnen lokaal bestuur Denderleeuw scoort significant beter dan de benchmark (7,25 vs. 6,72/10)
- 80% van de bevraagde personeelsleden komt vaak of altijd met plezier naar het werk
- volledig in lijn met de benchmark, ervaart iets meer dan een kwart van de bevraagde personeelsleden vaak of altijd stress op het werk
- 85% van de bevraagde personeelsleden vertoont geen risico op burn-out, hetgeen een betere score is dan de benchmark. Daarnaast is iets meer dan 6% van de bevraagde personeelsleden wel aan het werk, terwijl deze nochtans antwoorden geven die overeenstemmen met mensen die met een burn-out thuis zijn. Hier moeten we alert voor blijven.
- Agressie is tot slot een aandachtspunt binnen de organisatie: 22,15% van de bevraagde personeelsleden geeft aan het voorbije jaar slachtoffer te zijn geweest van verbale en/of fysieke agressie (versus benchmark 17,49%).
Een expliciete verklaring rond welzijn op het werk als engagementsverklaring en een uitgeschreven welzijnsbeleid werden nog niet geformaliseerd in onze organisatie. Hiervan kan nu werk gemaakt worden op basis van de welzijnsbevraging. Allerhande acties die passen in dit kader werden sowieso wel al voorzien in ons meerjarenplan en gebudgetteerd, en ook al deels uitgevoerd (zie hieronder).
Het Comité F (feestcomité van ons lokaal bestuur) draait inmiddels op volle toeren! Vanuit elke dienst werden één of twee medewerkers afgevaardigd. Samen nemen zij initiatieven door en voor personeelsleden. Enkele succesvolle organisaties werden gerealiseerd in begin 2024:
- Een afterwork-party op donderdag 7 maart 2024 was opnieuw een schot in de roos. De tevredenheid en het enthousiasme van de ca 120 deelnemers was zeer groot.
- Na de paasvakantie werden alle medewerkers verrast met heel wat lekkers. Per locatie werd een paasmand met chocolade en snoepgoed afgeleverd.
- Een bakdag op 18 april 2024, blue monday, waarbij de collega's een zelfgebakken lekkernij meebrachten naar het werk om samen tijdens de pauze van te genieten.
- Een personeelsBBQ op vrijdagnamiddag 31 mei 2024 met 135 deelnemers!
Ook werden begin 2024 enkele collega's in de bloemetjes gezet als beloning voor hun jarenlange trouw aan onze organisatie: 4 collega's vierden hun 20 jaar in dienst, 2 collega's 25 jaar, 2 collega's 35 jaar en maar liefst 2 collega's hebben zelfs 40 dienstjaren op de teller staan in ons lokaal bestuur!
Reeds in 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen het re-integratiebeleid voor langdurig zieken binnen onze organisatie goed, waarbij een actievere benadering naar langdurig zieken toe ervoor moet zorgen dat de terugkeer naar de werkvloer voor mensen die enige tijd out waren (langer dan 3 maanden) vlotter gebeurt. Een nauwere samenwerking met de arbeidsgeneesheer werd opgezet in functie van dit re-integratiebeleid. Enkele personeelsleden konden ook in 2024 na langdurige ziekte het werk hervatten mits aangepast werk of aangepast werkregime (medisch deeltijdse terugkeer)- hier wordt nauwe opvolging voorzien door leidinggevende en personeelsdienst zodat snelle bijsturing mogelijk is indien nodig.
Op maandelijkse basis wordt een 'zitdag' gehouden van de HRM-medewerkers op de site Veldstraat waar onze volledige technische dienst gehuisvest is samen met de poetscoördinatie. Op die manier werkt de personeelsdienst drempelverlagend en kunnen vragen snel opgelost worden. Toekomstgericht wordt er ook aan gedacht om deze zitdag uit te breiden naar site Triolet, het nieuwe vrijetijdshuis. Daarnaast is er een vaste antenne van de personeelsdienst in het Sociaal Huis.
Tijdens de vormingsmaand in het najaar 2023 namen maar liefst 218 medewerkers deel aan 1 of meerdere opleidingen. Samen werd die maand zo'n 1000 uur vorming gevolgd, over thema's zoals 'omgaan met agressie', ergonomie, het gebruik van de AED en stresshantering.
Zie ook A40115 Leasingssysteem elektrische fietsen opzetten voor medewerkers in kader van duurzaam woon-werkverkeer - A20310 Gezond leven in een gezonde omgeving met de acties van de stuurgroep 'Gezonde Gemeente'
Stand van zaken (indicator)
Tijd
In 2023 werd de welzijnsbevraging bij alle personeelsleden uitgevoerd in kader van psychosociaal welzijn. Hierop kunnen toekomstige acties en een beleidsverklaring 'welzijn op het werk' worden gebaseerd.