A40101 Een stappenplan opmaken voor de procedure voor werving en selectie en deze verder digitaliseren waar mogelijk
De procedure voor het aanwerven van nieuwe personeelsleden wordt vastgelegd in de Rechtspositieregeling en verschilt naargelang het een aanwerving betreft voor statutaire personeelsleden of contracten voor onbepaalde duur enerzijds en voor vervangingscontracten of tijdelijke contracten anderzijds.
Het is van belang dat elke medewerker van de dienst Personeel de procedure voor werving en selectie nauwgezet kan toepassen. De checklist met de verschillende stappen die moeten doorlopen worden, moet regelmatig geactualiseerd worden. Dit is een handig hulpmiddel als afvinklijst of als houvast voor nieuwe medewerkers. Ook het aanmaken en vernieuwen van standaarddocumenten en-sjablonen die gebruikt worden tijdens de hele aanwervingsprocedure, is van belang voor een efficiënt verloop van de procedure.
Veel tijd wordt vandaag verloren doordat kandidaatstellingen niet alle nodige gegevens bevatten die noodzakelijk zijn om te kunnen oordelen over de geldigheid van de kandidatuur (bv. ontbrekend diploma, geen CV bijgevoegd...). Door het promoten van een specifiek webformulier voor sollicitaties, waar alle noodzakelijke gegevens in een verplicht veld zijn opgenomen om te kunnen kandideren, zal de administratieve werklast voor het opvragen van ontbrekende gegevens verminderen.
Status
UitgevoerdStand van zaken (toelichting)
Voor werving en selectie werden al volgende vernieuwingen doorgevoerd in de voorbije jaren:
- een nieuwe vacaturepagina met tips en tricks voor sollicitanten op onze gemeentelijke website,
- standaard inzet van online sollicitatieformulieren,
- mogelijkheid om online vragen te voorzien in een preselectie en
- de opmaak van een stappenplan voor de procedure van werving en selectie voor de personeelsdienst.
In 2024
- werd een vereenvoudiging van de procedure werving en selectie opgenomen in de nieuwe lokale rechtspositieregeling. Deze werd in het najaar van 2023 goedgekeurd (CBS en VB 28/11/2023). De wijzigingen zijn een gevolg van het nieuwe kaderbesluit RPR van de Vlaamse Regering. Dankzij de nieuwe RPR-regels kan niet alleen de timing van de opeenvolgende stappen in het aanwervingsproces maar ook de invulling van de jury voortaan op een flexibelere manier ingevuld worden. De dienst HR kon in 2024 een vlotter en dynamischer aanwervingsproces opzetten waar nodig. Er kon korter op de bal gespeeld worden wanneer de continuïteit van een dienst in het gedrang dreigde te komen.
- werden samen met de diensten Vrije tijd en Huis van het Kind de afspraken rond het inschakelen van vrijwilligers en monitoren aangepast in het licht van gewijzigde wetgeving
- wordt een update van het onboardingproces voorzien. Ook de onthaalmap wordt onder de loep genomen. Verwacht wordt dat de nieuwe procedure in het najaar van 2024 gevalideerd zal worden. Tevens wordt bekeken hoe dit proces digitaal gestructureerd kan worden (via Sharepoint/Pepperflow).