A40003 Vernieuwing en actualisering van de website en het digitaal loket
Naast de fysieke dienstverlening kiezen we ervoor om ook een kwaliteitsvolle en toegankelijke e-dienstverlening uit te bouwen. De gemeentelijke website is en blijft daartoe de belangrijkste toegangspoort voor onze inwoners.
De website denderleeuw.be is de motor van de e-dienstverlening en digitale communicatie. We moeten dus blijvend inzetten op de continue ontwikkeling en uitbreiding van de webstek, met speciale aandacht voor de toegankelijkheid van de dienstverlening, gebruiksvriendelijkheid, performantie en aanpassing aan de noden van de dag. De belangrijkste bouwstenen van de website zijn de productencatalogus en het digitaal loket, waardoor de website - in de mate van het mogelijke - een gelijkwaardig alternatief kan worden voor de fysieke dienstverlening en 24 uur per dag toegankelijk is.
Ook usability, veiligheid en responsiviteit zijn belangrijke criteria voor het gebruiksgemak van de burgers, wat zich vertaalt in het design en de informatiearchitectuur van de website.
Status
ContinuStand van zaken (toelichting)
Begin januari 2021 ging onze nieuwe website online. Denderleeuw zet al enkele jaren hard in op de digitalisering van haar dienstverlening én organisatiestructuur. De nieuwe website vormt in dit verhaal ‘ons digitaal gemeentehuis’ dat 24/7 open is. De site is daarom in de eerste plaats een volledige en gemakkelijk doorzoekbare producten- en dienstencatalogus. Op deze ‘productpagina’s’ geven we door opvallende actieknoppen ook een kanaalvoorkeur mee, die afgeleid is uit ons dienstverleningsconcept dat in 2016 werd uitgetekend. Alle producten die online kunnen aangevraagd of afgehandeld worden, zijn ook nog eens apart verzameld in ons digitaal loket. Het digitaal loket bundelt momenteel al een 100-tal online diensten!
Belangrijke bouwstenen voor dit digitaal loket zijn de webformulieren die aangemaakt worden in het cms van de website.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Aantal aanvragen via webformulieren | 1079 | 1515 | 4483 | 3351 | 3953 | 2176 (op 31/6) |
Het aantal aanvragen via webformulieren ging verschillende jaren in sterk stijgende lijn. Intussen werden verschillende softwarepakketten in gebruik genomen die een aantal webformulieren overbodig maakten. Zo zijn er:
- het webloket Burgerzaken en Strafregister van eGovFlow
- het webloket van Eagle voor de aanvraag en behandeling van vergunningen inname openbaar domein
- het Evenementenloket van Eagle voor de aanvraag van evenementen (in 2023 geïmplementeerd en gelanceerd met een uitgebreide campagne)
- de webshop voor Vrije Tijd en Kinderopvang (gelanceerd in augustus 2021)
- het digitaal kinderopvangloket (gelanceerd in april 2022)
- het Vastgoedinformatieplatform (in 2023 gelanceerd voor notarissen en in 2024 voor particulieren)
Een greep uit de realisaties op onze website in 2024:
- de deelsite voor het magazine Schakel werd verder geoptimaliseerd
- de webpagina's voor de verkiezingen in 2024
- de webpagina's voor het Evenementenloket werden verder uitgewerkt
- de webpagina's voor onze vacatures werden onder de loep genomen
- de nieuwe projectwebsite Denderleeuw in Beweging ...