A30225 Investeren in imagoversterkende communicatie om zo Denderleeuw op de kaart te zetten als aantrekkelijke gemeente bij inwoners, bezoekers en ondernemers
Vertrekkende vanuit de missie en visie van onze organisatie en de meerjarenplanning voor deze legislatuur willen we een sterk merk 'Gemeente Denderleeuw' creëren om zo Denderleeuw op de kaart te zetten als aantrekkelijke gemeente bij inwoners, bedrijven, verenigingen en toeristen. Al onze projecten en campagnes hebben in dit opzicht een onderliggende gemeenschapsvormende en imagoversterkende doelstelling. Actieve proces- en beleidscommunicatie moet hierbij bijdragen tot goed geïnformeerde burgers en ondernemers die op de hoogte zijn van de projecten en acties van het gemeentebestuur. Zo willen we hen motiveren om hun rol op te nemen in de lokale gemeenschap, gesteund door een sterk lokaal bestuur dat vertrouwen en vastberadenheid uitstraalt bij inwoners, partnerorganisaties, verenigingen en bedrijven. Ook het creatief maar consequent doortrekken van onze gemeenschappelijke huisstijl bevordert de herkenbaarheid en positionering van het lokale bestuur als één organisatie. Bovendien streven we ernaar dat ook onze medewerkers en vrijwilligers deze identiteit van gemeente Denderleeuw uitdragen en fungeren als ambassadeurs van onze organisatie.
Status
ContinuStand van zaken (toelichting)
Het inzetten op imagoversterkende communicatie is een continu proces: we werken meer en meer aan een vertaling van ons raamwerk uit het meerjarenplan naar communicatie rond concrete acties en realisaties.
Enkele blikvangers zijn onder meer:
- het vernieuwde gemeentemagazine Schakel, waarvoor wordt samengewerkt met de professionele bladenmakers van Bold & Pepper en het interne PLANK-team (zie A30221), zorgt voor een nieuwe, frisse wind in de gemeentelijke communicatie. Centraal in het magazine staan de verhalen van onze inwoners, verenigingen, handelaren. Communitybuilding en storytelling zijn hierbij de belangrijkste uitgangspunten en communicatiedoestellingen. Maar uiteraard hebben ook nieuwtjes vanuit onze organisatie en over onze dienstverlening hun plaats in het magazine, maar ook deze boodschappen en verhalen worden op een aantrekkelijke manier gebracht. De reacties zijn alvast zeer positief.
- De verhalen uit onze Schakel worden ook vertaald naar digitale verhalen in onze Schakel online. Je leest op deze deelsite van de gemeentelijke website niet alleen de artikels uit het magazine, maar kan ook alle edities raadplegen op onze online Boekenplank of lezen in pdf.
- Van elk coververhaal wordt ook een leuke covervideo gemaakt, die kan bekeken worden op onze deelsite Schakel online en ook in een aparte playlist op ons You Tubekanaal.
- De stijl van onze nieuwe Schakel wordt ook doorgetrokken naar onze sociale media en andere communicatiekanalen. Zo zijn er leuke reportageposts op ons socials, die een toffe aanvulling vormen op de andere berichten. Op LinkedIn wordt bovendien meer ingezet op het brengen van leuke personeelsactiviteiten of van medewerkers in de kijker om ons als aantrekkelijke werkgever te positioneren.
- de lancering van de digitale nieuwsbrief begin 2023
- voor onze infrastructuurcommunicatie werken we samen met het communicatiebureau Billie Bonkers. De campagne 'Denderleeuw in beweging' werd op 16 maart 2023 gelanceerd met een voorstelling van de grote infrastructuurprojecten die het centrum en de stationsomgeving moeten opwaarderen in deze legislatuur, gebundeld op een nieuwe projectwebsite met opvallende infoportieken in het straatbeeld en in een aantal gemeentelijke gebouwen. Medio 2024 werd een virtuele 360° tentoonstelling gelanceerd met onder meer prachtige video's van de nieuwe projecten.
- verschillende promotiecampagnes rond lokale economie, zoals een nieuwe campagne voor de Denderleeuwbon met medewerking van 5 handelaren, de promovideo's voor Maand van de Markt en Culin'air
- ...