Bevoegde schepen
Marnick Vaeyens

In onze samenleving speelt de beeldcultuur en beeldcommunicatie een dominante rol. Meer dan ooit kunnen beelden (foto's, video's, grafieken...) onze boodschap kracht bijzetten en het bereik van onze communicatie versterken. Daarom gaan we continu op zoek naar innovatieve en effectieve manieren om nog beter beeldmateriaal te gebruiken in onze online en offline communicatie.

Bovendien willen we ook in de openbare ruimte specifieke beeldcommunicatie kunnen aanbieden. Dat kan onder meer door informatieschermen in de openbare gebouwen te plaatsen en periodiek extra LED-schermen te huren voor de promotie van gemeentelijke activiteiten.

Om onze foto's en video's beter te bewaren en ontsluiten willen we gebruik maken van een beelddatabank. Bedoeling is om de eigen mediabestanden via het platform te ontsluiten en delen met de gebruikers binnen de organisatie en later ook beschikbaar te maken naar externe gebruikers op het internet.

Status

Continu

Stand van zaken (toelichting)

Beeldcommunicatie is ontzettend belangrijk om je boodschap tot bij de ontvanger te brengen. Het is en blijft een bijzonder aandachtspunt voor de communicatiedienst. Dit gaat zeer ruim, van sprekende beelden in het infoblad, het gebruik van promodoeken en LED-schermen in het straatbeeld, originele bestickering of immoborden, tot de inzet van beeld en video op sociale media.

Net als in 2023 zette ook in 2024 de communicatiedienst verder in op sterke foto's in combinatie met een huisstijl voor onze posts op sociale media met als resultaat een eigentijds en aantrekkelijk imago enerzijds en meer herkenbaarheid anderzijds. Ook de strategische keuze om het nieuwe infoblad steeds te combineren met een filmpje rond het coververhaal werd verder gezet, net als de artikels die uitgebreider en met meer foto's aangeboden worden op de gemeentelijke websites.

Filmpjes die het voorbije semester gepubliceerd werden zijn:

  • covervideo's gemeentemagazine Schakel;
  • video's rubriek 'Dat teltj' gemeentemagazine Schakel;
  • aftermovie Sint-Antoniuskermis;
  • jaarrekening: terugblik op 2023;
  • wateroverlast januari 2024;
  • promovideo graffitimuur Thontlaan;
  • 'reel' ter promotie van 10.000 clash;
  • promovideo Maand van de markt.

Bijzondere projecten in 2024:

  • Campagne Denderleeuw in beweging: de campagne over de verschillende infrastructuurprojecten wordt verdergezet via de lancering van een mini-website. Op deze mini-website kan je de 5 infrastructuurprojecten in het centrum van Denderleeuw in 360° beelden bekijken. Er werd gekozen voor fotografie en video. Door deze beelden krijgen inwoners en bezoekers als het ware het gevoel door de nieuwe projecten te lopen. Het geeft een realistisch beeld van het toekomstbeeld van het Dorp. 

  • Kunstroute: een nieuw logo/huisstijl werd ontwikkeld.

  • Taalondersteuningsbeleid: verschillende materialen zoals brochures, affiches, flyers, stappenplannen voor intern en extern gebruik werden ontwikkeld.

  • Speelpleinwerking: zomerplanner

  • Sint-Antoniusbrochure:

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

G