A30220 Ontwikkelingen van nieuwe media volgen en inzetten op basis van strategische kanaalkeuze
Technologische innovaties volgen elkaar in snel tempo op. Digitale media vergroten de snelheid waarmee deze vernieuwingen optreden en het tempo waarmee de burgers deze veranderingen accepteren en gebruiken. Als lokaal bestuur blijven we deze technologische vernieuwingen op de voet volgen en onderzoeken we de mogelijkheden die nieuwe toepassingen bieden.
Onze huidige sociale mediakanalen zoals Facebook en Instagram zijn ondertussen vaste waarden in onze communicatiemix en raken ook steeds meer ingeburgerd bij de burgers. We willen onze webcare via deze kanalen verhogen en monitoren. Bovendien willen we de strategische inzet van onze onlinekanalen nog meer zijn weg laten vinden binnen de organisatie en onze medewerkers bewust maken van en trainen in het gebruik van sociale media.
Status
ContinuStand van zaken (toelichting)
De dienst Communicatie bekijkt voortdurend via welke digitale wegen het nieuws over de dienstverlening van Lokaal Bestuur Denderleeuw tot bij de burger kan gebracht worden.
- Nieuwsbrief: sinds eind 2022 versturen we via het platform Flexmail een tweewekelijkse nieuwsbrief. Burgers kunnen zich op deze nieuwsbrief inschrijven en ontvangen zo elke twee weken het meest actuele nieuws over onze dienstverlening. Naast een algemene nieuwsbrief is er ook een nieuwsbrief voor de agenda van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn. Ook onze persberichten worden via Flexmail verstuurd. De mogelijkheden om dit verder uit te breiden naar handelaren, verenigingen,... worden verder bekeken.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Aantal abonnees op algemene nieuwsbrief | 446 | 665 | 697 | |
Aantal abonnees op nieuwbrief agenda raden | / | 625 | 655 | |
Aantal abonnees op nieuwsbrief persberichten (w.o. personeelsleden) | / | 159 | 157 |
- Sociale media: Meta, het bedrijf achter Facebook en Instagram, vernieuwt voortdurend de omgeving voor het plaatsen, inplannen en monitoren van berichten op beide platformen. Waar er vroeger nog gezocht moest worden naar een externe tool om berichten te beheren, is dit nu niet langer nodig. De huidige omgeving van Meta geeft momenteel alle mogelijkheden die nodig zijn om communicatie in te plannen en te verspreiden naar inwoners/doelgroepen alsook om de webcare te onderhouden.
- Betalende advertenties op sociale media: er wordt ingezet op het gebruik van betalende advertenties via de verschillende sociale mediakanalen. Door de communicatieboodschap via advertenties strategisch in te zetten per doelgroep, kan het bereik nog vergroot worden.
2022 | 2023 | 2024 | |
Aantal betaalde advertenties op sociale media | 24 | 44 | 3 |
Bereik totaal aantal mensen via deze advertenties | 169.504 | 205.552 | 26.635 |
- Sociale media beleid:
- Sinds 2023 gebruiken we op basis van de stijlelementen van het nieuwe gemeentemagazine ook een nieuwe styling voor onze sociale mediaberichten. In de eerste jaarhelft van 2024 is besloten om een update uit te voeren en de huisstijl opnieuw frisser te maken. In de tweede helft van 2024 zal dit worden uitgerold.
- Naast deze nieuwe huisstijl doen we op sociale media meer dan vroeger aan communitybuilding en plaatsen we 'reportageposts'. Met deze posts zetten we inwoners in de kijker en geven we hen een forum om hun verhaal kwijt te kunnen. Deze posts worden geapprecieerd door onze inwoners en het grote bereik van deze berichten toont aan dat het doel bereikt wordt.
- Verder zijn we met de medewerkers die een eigen Facebookpagina beheren (Jeugd Denderleeuw, Bibliotheek Denderleeuw en Huis van het Kind) een coachingtraject opgestart. Dit houdt in dat wij hen begeleiden bij het optimaliseren van hun Facebookpagina (content bepaling, het schrijven van berichten, het juiste beeldmateriaal kiezen,...). De medewerkers kregen een basisopleiding sociale media en om de twee maanden zitten we met hen samen om de content voor hun Facebookpagina te bepalen.
- Tot slot werd er verder gewerkt aan een 'Sociale Media Plan' binnen de organisatie. In dit document worden de krijtlijnen vastgelegd voor alle sociale mediakanalen en accounts die actief zijn binnen de organisatie. Op deze manier kunnen medewerkers bewust gemaakt worden van én getraind worden in het beheer en gebruik van sociale media met als doel deze media strategisch in te zetten voor nieuwsverspreiding.
Ook in de toekomst wordt er verder uitgekeken naar nieuwe mediamogelijkheden om de verschillende doelgroepen te bereiken.
Stand van zaken (indicator)
Tijd