A30011 Uitwerken taalcampagne om inwoners te sensibiliseren
Een intern taalbeleid met taalafspraken voor medewerkers kan alleen maar werken als we dit ook communiceren naar al onze inwoners, verenigingen en partners. Het duidelijk communiceren van onze afspraken rond taal, de zaken waar wij inspanningen leveren en wat wij verwachten, zal op termijn heel wat frustraties wegnemen, zowel bij het personeel als bij onze inwoners. We hopen onze inwoners op dit vlak te sensibiliseren met een positieve en stimulerende taalcampagne.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
In het voorjaar van 2024 werd het interne taalondersteuningsbeleid gefinaliseerd (zie ook A30010). Het interne beleid, focust ook voor een deel op externe communicatie.
We merken immers dat de taalwetgeving niet altijd gekend is bij nieuwe inwoners. Mensen die vanuit bijvoorbeeld Brussel naar Denderleeuw komen, gaan er vaak van uit dat in België meerdere talen worden gesproken en dat dit dus ook zo is in de contacten met een lokaal bestuur. Het is dan ook belangrijk om deze taalwetgeving kenbaar te maken en duidelijk aan te geven dat Denderleeuw in het homogeen Nederlandse taalgebied gesitueerd is wat wil zeggen dat wij als medewerkers van het lokaal bestuur enkel Nederlands mogen spreken.
Om de taalafspraken duidelijk te maken werd er dit voorjaar een flyer en affiche uitgewerkt. Deze zullen vanaf 1 juli aan al onze loketten terug te vinden zijn.
Bovendien werd de brochure Nederlands leren en oefenen in Denderleeuw herwerkt en in een eigentijds jasje gestoken. Deze brochure bevat alle info die nodig is om de weg naar Nederlandse lessen en oefenkansen te vinden. Met de toevoeging van QR-codes hebben we o.a. geprobeerd om de aanmelding bij het Agentschap Inburgering en Integratie te vergemakkelijken, de eerste stap naar lessen NT2.
Tenslotte werd ook de invoering van het gebruik van taaliconen goedgekeurd. Taaliconen zijn symbolen, ontwikkeld door het Huis van het Nederlands, die weergeven hoeveel kennis je nodig hebt van de Nederlandse taal om op een comfortabele manier deel te nemen aan een vrijetijdsactiviteit. Begin juni 2024 werd een vorming aangeboden over het gebruik van de taaliconen aan medewerkers van Vrije Tijd, Huis van het Kind en dienst Samenleven. Bedoeling is dat zij vanuit hun diensten als eerste beginnen werken met deze iconen. Door de iconen te gebruiken hopen we meer anderstalige inwoners te bereiken en hun extra oefenkansen Nederlands aan te bieden.
In een tweede fase willen we verder blijven inzetten op een externe sensibiliseringscampagne en ook verenigingen en handelaars mee in het verhaal opnemen.