Bevoegde schepen
Andy Depetter

De meertalige realiteit bij de inwoners van Denderleeuw maakt een taalbeleid binnen onze diensten noodzakelijk. Hoe gaan we om met de meertalige realiteit, hoe zorgen we ervoor dat taal onze kwalitatieve dienstverlening zo weinig mogelijk in de weg staat, waar kunnen we ondersteunende tools ontwikkelen die de communicatie met anderstalige inwoners vergemakkelijken, etc.? Met een antwoord op deze vragen kunnen we komen tot een breed gedragen taalbeleid met taalafspraken voor medewerkers op al onze diensten. Naast de implementatie hiervan zal er ook sterk ingezet worden op vorming en training voor medewerkers in het communiceren met anderstalige inwoners.

Status

In uitvoering

Stand van zaken (toelichting)

Tijdens de eerste helft van 2024 werd het interne taalondersteuningsbeleid door de stuurgroep Taalbeleid verder aangepast op basis van het advies van de VCT dat we eind december 2023 mochten ontvangen. Het voorstel, onder de vorm van een stappenplan, werd op 19 maart 2024 goedgekeurd door het vast bureau.

Na afstemming met de werkgroep werd ook een apart stappenplan opgemaakt voor telefonische communicatie. Dit stappenplan werd in juni 2024 goedgekeurd. Taalbarrières zijn nog moeilijker te overbruggen aan de telefoon, elke mogelijkheid om via non-verbale communicatie of visueel materiaal je boodschap te ondersteunen valt immers weg. 

De voorbije maanden werd alles klaar gemaakt om het ondersteuningsbeleid vanaf 1 juli 2024 in de praktijk om te zetten.

Per dienst werd bekeken of er nood was aan extra ondersteunend materiaal. Zo werden de meest voorkomende (hulp)vragen opgelijst en werd hier een pictogram of foto tegenovergesteld.

Er werden ook affiches en flyers opgemaakt zodat de taalafspraken voor iedereen heel duidelijk zijn.  We merken dat mensen er soms verkeerdelijk vanuit gaan dat België tweetalig is en ze begrijpen niet waarom we geen Frans praten. Door hierover duidelijk te communiceren hopen we deze onduidelijkheid weg te nemen. 

De diensten werden in de maand mei en juni geïnformeerd over het taalondersteuningsbeleid. Dit gebeurde op een teamoverleg door de inclusieambtenaar of via het eigen diensthoofd.  

Daarnaast kregen medewerkers van de werkgroep een vorming over "communiceren met anderstaligen", gegeven door het Agentschap Integratie en Inburgering. De deelnemers kregen na de opleiding een evaluatieformulier. Op basis van deze evaluatie zal de vorming bijgestuurd worden en zal bekeken worden of ze nuttig is om aan te bieden aan alle medewerkers met klantencontact. 

Stand van zaken (indicator)

O

Tijd

Uitgesteld

Tijd (indicator)

O

Geld

Geld (indicator)

G