A20233 Versterken aanbod onderwijsopbouwwerk voor gezinnen in precaire opvoedingssituaties
Preventieve gezinsondersteuning, met het oog op de versterking van onderwijskansen, is een belangrijke opdracht van een Huis van het Kind. In dat kader willen we de overgang van de thuisomgeving naar de kinderopvang of van de kinderopvang naar de kleuterschool faciliteren.
Daarnaast wil het Huis van het Kind het onderwijsopbouwwerk versterken door nauw samen te werken met de schoolopbouwwerker en na te denken over hoe we o.a. de huiswerkbegeleiding verder vormgeven en ouders maximaal laten participeren. Ook ondersteuning bieden aan de scholen behoort tot de mogelijkheden. Zo willen we o.a. onderzoeken hoe we scholen kunnen ondersteunen om de kostprijs van de schoolfacturen voor ouders te drukken. We willen ervoor zorgen dat ouders, scholen en de lokale gemeenschap samenwerken zodat kinderen maximale kansen krijgen.
Status
ContinuStand van zaken (toelichting)
Sinds 30 augustus 2022 wordt de functie van onderwijsopbouwwerker basisonderwijs ingevuld binnen het team 'kind en school' van Huis van het Kind . Door deze functie te verankeren binnen de werking van het Huis van het Kind kan er optimaal ingezet worden op het versterken van gelijke onderwijskansen. De onderwijsopbouwwerker basisonderwijs werkt in principe in tandem met de onderwijsopbouwwerker secundair onderwijs die via een externe partner wordt ingeschakeld. Een nieuwe convenant wordt opgestart voor een onderwijsopbouwwerker secundair onderwijs.
Sinds enkele jaren bieden vrijwilligers, met ondersteuning vanuit ons lokaal bestuur, huiswerkbegeleiding aan huis aan via het project Jong-Leren (zie A20031). Van januari tot juni 2024 konden 16 gezinnen begeleid worden. Dit gebeurde dankzij de inzet van 9 vaste vrijwilligers, 6 studenten kleuteronderwijs Odisee Hogeschool Aalst en 4 studenten sociaal werk van de HoGent. Eind mei liep de stageperiode van de studenten af. Ook enkele vrijwilligers hebben aangegeven hun engagement te willen beëindigen. De vraag overstijgt echter het aanbod. Via het Plan Samenleven kunnen we nu nog steeds extra middelen inzetten op een brugfiguur onderwijs. Zij legt zich vooral toe op het begeleiden, opvolgen en coachen van de vaste vrijwilligers en studenten. Met het oog op de toekomst zet zij ook volop in op de zoektocht naar nieuwe vrijwilligers voor het project Jong-Leren en probeert nieuwe samenwerkingsverbanden te realiseren.
Het traject vroegdetectienetwerk kinderarmoede vormt een belangrijke schakel als ondersteuning voor schoolteams in het omgaan met gezinnen in precaire opvoedingssituaties, dat ook in de periode januari - juni 2024 werd verder gezet. Op 12 januari 2024 werd er i.s.m. VZW Praatkracht een inspiratiesessie "verbindende communicatie" georganiseerd voor alle Denderleeuwse scholen. Zowel basisscholen als secundaire scholen sloten hierop aan. Ze kregen er heel wat praktische tips en materialen aangeboden die kunnen ondersteunen bij het overbrengen van moeilijke boodschappen aan kwetsbare ouders en jongeren. Er werden ook een aantal extra vormingen en workshops voorgesteld waarmee geïnteresseerde schoolteams verder aan de slag kunnen. Omdat de onderwijsopbouwwerker op het einde van het schooljaar graag in kaart wou brengen hoe de scholen en CLB's aan de slag gegaan zijn met de signalenbundel, organiseerde hij voor beide groepen een overlegmoment waarbij ook de hoofdmaatschappelijker werker en het aanspreekpunt voor scholen uit het Sociaal Huis aansloten (zie A20041).
Aan de scholen werd op het laatste directieoverleg van 4 juni nieuwe focuspunten voor het nieuwe schooljaar voorgesteld. Het uitbouwen van een structureel armoedebeleid eventueel in samenwerking met externe partners is één van de mogelijkheden. Dit biedt een mooie groeikans om de aanzetten die vanuit het vroegdetectienetwerk armoede reeds gegeven werden, verder uit te bouwen.
Zie ook A20021 en A20030