A20111 Oprichting van een nieuw Mobiliteitsplatform om een consequent en toekomstgericht mobiliteitsbeleid vorm te geven
In 2019 richtten we een Mobiliteitsplatform op. Het doel van dit platform is het beleid adviseren op vlak van mobiliteit rond grote thema’s zoals een circulatieplan, het parkeerbeleid, veilige schoolomgevingen, ... De groep werd samengesteld uit burgers enerzijds en uit de betrokken ambtenaren en politici anderzijds.
Status
UitgevoerdStand van zaken (toelichting)
Het Mobiliteitsplatform werd eind 2019 opgericht. Sinds deze datum gaan er periodiek vergaderingen door van dit adviesorgaan. Van eind 2019 tot midden 2020 werd gewerkt rond de verkeerscirculatie in de stationsomgeving/wijk Leeuwbrug. Dit project werd daarna ook uitgevoerd in de stationswijk.
Eind 2020 werd gewerkt rond de verschillende snelheidsregimes op het grondgebied. Op de vergadering van 27 oktober 2022 werd een consensus bereikt over dit thema.
In 2023 zijn er geen vergaderingen geweest met het Mobiliteitsplatform.
De visienota m.b.t. de verschillende snelheidsregimes op het grondgebied werd behandeld en goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 20 februari 2024.
Op basis van deze nota besliste het college van burgemeester en schepenen in zitting van 19 maart 2024 om nieuwe zones 30 in te voeren in diverse straten. Voortvloeiend uit deze beslissing werd beslist om in het dorpscentrum van Denderleeuw en in het dorpscentrum van Iddergem zone 30 in te voeren. Deze beslissing werd genomen door het schepencollege van 4 juni 2024 en zal uitgevoerd worden in het najaar van 2024. Ook aan de BKO in de Vrijheidsstraat is een bijkomende zone 30 ingevoerd sinds eind april 2024.