Bevoegde schepen
Jan De Nul
Sofie Renders

Leerlingen die in kansarmoede leven, blijven vaak te lang onder de radar waardoor er kostbare tijd verloren gaat vooraleer ouders naar passende hulp- of dienstverlening worden doorverwezen (vaak pas wanneer het CLB erbij betrokken wordt). We ontwikkelen en implementeren modellen om via de school armoede in een zo vroeg mogelijk stadium te detecteren en ouders met schoolgaande kinderen vlotter door te schakelen naar kwaliteitsvolle hulp- en dienstverlening en ondersteunende netwerken.

Status

In uitvoering

Stand van zaken (toelichting)

ONDERWIJSOPBOUWWERK BASISONDERWIJS

In de periode januari - juni 2024 werd het traject Vroegtijdige detectie kinderarmoede verder gezet. Op 12 januari 2024 werd er i.s.m. VZW Praatkracht een inspiratiesessie "verbindende communicatie" georganiseerd voor alle Denderleeuwse scholen. Zowel basisscholen als secundaire scholen sloten hierop aan. Ze kregen er heel wat praktische tips en materialen aangeboden die hen kunnen ondersteunen bij het overbrengen van moeilijke boodschappen aan kwetsbare ouders en jongeren. Er werden ook een aantal extra vormingen en workshops voorgesteld waarmee geïnteresseerde schoolteams verder aan de slag kunnen.

Omdat de onderwijsopbouwwerker op het einde van het schooljaar graag in kaart wou brengen hoe de scholen en CLB's aan de slag gegaan zijn met de signalenbundel, organiseerde hij voor beide groepen een overlegmoment waarbij ook de hoofdmaatschappelijker werker en het aanspreekpunt voor scholen uit het Sociaal Huis aansloten.


Schoolteams haalden volgende punten aan:

  • Scholen gingen niet altijd specifiek met de bundel aan de slag, maar de vormingen en materialen zorgden wel voor een groeiend bewustzijn bij scholen waardoor er meer aandacht wordt besteed aan opgevangen signalen.
  • De meest voorkomende vragen gaan over huisvesting, therapeutische hulp, huiswerkbegeleiding, Nederlandse les en vrije tijd.
  • Schoolteams zijn vragende partij voor regelmatige opfrissingsvormingen rond deze problematiek.
  • Schoolteams vragen ook naar kennismakingsbezoeken met De Palaver en ruilwinkels.
  • ...

Bij het overleg tussen beide CLB's en het Sociaal Huis viel het op dat de kennis over elkaars werking kon versterkt worden. De werkingen werden voorgesteld, er werden contactgegevens uitgewisseld en er werd vanuit het Sociaal Huis naar de CLB's een hand uitgestoken om sneller de brug te slaan bij verontrustende dossiers.

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

G