Bevoegde schepen
Jan De Nul
Sofie Renders

Een kind dat in een gezin opgroeit, put vanzelfsprekend uit het voorhanden zijnde gezinskapitaal dat bestaat uit het financieel kapitaal, sociaal kapitaal, cultureel kapitaal, gezondheidskapitaal en het psychologisch kapitaal. Met de hulp van een schoolopbouwwerker versterken we ouders binnen de thuiscontext zodat het gezinskapitaal verhoogt. Dit doen we door ouders maximaal te informeren over het onderwijsgebeuren en de verwachtingen die het onderwijs ten aanzien van hen heeft. Ook willen wij ouders hun school-gerelateerde administratieve competenties helpen verhogen, ondersteunen we hen bij het digitaal aanmelden en het gebruik van smartschool. We bestrijden sociale onderbescherming, leiden actief toe tot het vrijetijdsaanbod, onderzoeken hun recht op financiële tegemoetkomingen en verwijzen door naar hulp- en dienstverlening waar nodig.

Status

Continu

Stand van zaken (toelichting)

ONDERWIJSOPBOUWWERK BASISONDERWIJS

Zie A20030 

 

ONDERWIJSOPBOUWWERK SECUNDAIR ONDERWIJS

Vanuit de PSP-analyse werd het thema school- en studiekeuze als één van de focuspunten naar voren geschoven. Een voorstel hieromtrent werd in 2023 in preview voorgesteld aan de schepenen van Onderwijs en Welzijn, de adjunct-algemeen directeur en diensthoofden van Huis van het Kind en Onderwijs.
De eerste focus binnen het voorgestelde project ligt op de overstap van basisonderwijs naar secundair: kwetsbare ouders en leerlingen kennen het onderwijssysteem niet altijd voldoende. We spreken dan zowel over het leerniveau, als over doorgroeikansen, toekomstperspectieven en beroepskeuzes die eraan vasthangen. Leerlingen komen op die manier meermaals terecht in een moeilijk schoolparcours dat niet voldoende aansluit bij hun talenten en competenties. Ouders én leerlingen breed informeren over het onderwijssysteem, mogelijke richtingen en toekomstmogelijkheden kan al een groot deel van deze mismatches vermijden. Omwille van de stopzetting van de samenwerking met een externe partner werd dit project niet verder uitgewerkt voor het secundair onderwijs. In het schooljaar 2023 - 2024 werd de overgang van basis naar secundair onderwijs wel opgenomen als focuspunt binnen het onderwijsopbouwwerk basisonderwijs (zie A20020). 

Het project School en Ouders (infomoment over o.a. gebruik van SmartSchool) werd in de periode januari - juni 2024 on hold gezet omwille van de afwezigheid van een onderwijsopbouwwerker secundair. 

Zie ook A20030. 

Stand van zaken (indicator)

O

Tijd

Tijd (indicator)

O

Geld

Geld (indicator)

G