Bevoegde schepen
Jan De Nul
Sofie Renders

Wanneer er grote verschillen zijn tussen de school en het thuismilieu is het moeilijk voor ouders en leerlingen om zich te herkennen in het schoolgebeuren en zich erkend te weten. Ook schoolteams ervaren een missing link en wensen beter wederzijds begrip en samenwerking. Met deze actie trekken we via de inzet van een schoolopbouwwerker volop de kaart van het partnerschapsmodel tussen ouders in een maatschappelijk kwetsbare situatie en de school. Dit doen we door op school allerhande drempelverlagende en informatieve bijeenkomsten te organiseren waarbij naast informatieoverdracht, het rechtstreekse contact en de bevordering van de communicatie tussen de ouder en de leerkracht centraal staat. Daarnaast werken we samen met scholen aan een duidelijke visie rond ouderbetrokkenheid en gelijke onderwijskansen, vertalen we dit in een actieplan en ondersteunen we de realisatie ervan.

Status

Continu

Stand van zaken (toelichting)

ONDERWIJSOPBOUWWERK BASISONDERWIJS

Project School en Ouders

In de eerste helft van 2024 werd het project "Welkom in de klas" verder gezet in twee basisscholen, deze keer met middelen van LIGO zelf. Het project heeft tot doel ouders actief te laten participeren in de klas van hun kind om op die manier kennis te maken met de school- en klasomgeving, met de leerkracht en met andere ouders. De school leert de ouders beter kennen en op die manier kan een wederzijdse betrokkenheid verhoogd worden. De onderwijsopbouwwerker probeerde zoveel mogelijk aan te sluiten om de bestaande band met ouders te versterken en om ook nieuwe ouders toe te leiden waar nodig.

In samenwerking met LIGO en onderwijsopbouwwerk werd er begin juni op een basisschool een vorming en workshop georganiseerd rond gezonde brooddozen. Op vraag van de school die meer en meer vaststelde dat ouders niet altijd weten hoe ze een gezonde en evenwichtige brooddoos moeten samenstellen, werd deze vorming georganiseerd. Het eerste deel bestond uit het meegeven van een aantal inzichten, tips en tools. In het tweede deel gingen de aanwezige ouders ook praktisch aan de slag: ze stelden met budgetvriendelijke en gezonde ingrediënten enkele gezonde brooddozen samen.

Net als in 2023 zal in oktober 2024 opnieuw een bustour georganiseerd worden voor ouders en scholen om onze gemeentelijke dienstverlening beter te leren kennen. Deze bustour wordt begeleid door de onderwijsopbouwwerker basisonderwijs en houdt verschillende stops in Denderleeuw met de nodige uitleg.

Aanwezigheid op school / schoolpoortcontacten

In de periode januari - juni 2024 was de onderwijsopbouwwerker aanwezig aan de schoolpoort van een school. In februari sloot hij op één school aan bij een informatieavond voor instappertjes. Hij informeerde er ouders over de verschillende diensten van Huis van het Kind en gaf ook wat meer duiding bij de werking van de Buitenschoolse Kinderopvang. Aan de andere scholen werden de nodige materialen aangeleverd zodat ze ook bij hun ouders Huis van het Kind verder konden bekend maken.

Omdat de onderwijsopbouwwerker merkt dat meer en meer gezinnen hulp of ondersteuning nodig hebben bij bijzondere zorgnoden rond hun kind, sluit hij ook regelmatig aan op zorgoverlegmomenten op school. Samen met het zorgteam en het CLB-team zoekt hij naar oplossingen om kwetsbare ouders in specifieke casussen zo goed mogelijk te ondersteunen. In vele gevallen probeert hij ook linken te leggen met het Sociaal Huis of met andere welzijnspartners.  De focus ligt daarbij vooral op het verlagen van drempels. Dat gebeurt o.a. door tijdens huisbezoeken het advies van zorg- en CLB-teams aan de ouders uit te leggen zodat ze meer inzicht krijgen in de ontwikkeling van hun kind.

In juni 2024 was de onderwijsopbouwwerker ook aanwezig op twee schoolfeesten. Naast het kenbaar maken van het aanbod van Huis van het Kind en andere welzijnspartners, zette hij ook specifiek in op speelpleinwerking. Hij informeerde de ouders en leidde hen toe naar de juiste registratietool.

De onderwijsopbouwwerker bleef ook tweemaal per maand aansluiten bij Samenspel in ontmoetingscentrum De Palaver op woensdagmiddag. Hij probeert er te blijven inzetten op kwetsbare ouders; hun vragen te beantwoorden en hun door te verwijzen naar de juiste diensten, indien nodig.

Project Jong-Leren

Het project Jong-Leren werd ook in 2024 verder gezet door de onderwijsopbouwwerker basisonderwijs. Dankzij toegekende subsidies vanuit het Plan Samenleven is sinds maart 2023 gedurende 1 dag per week, een extra aanspreekpunt binnen Huis van het Kind actief voor vrijwilligers en studenten van Jong-Leren. Ze volgt elke vrijwilliger van dichtbij op, gaat bij hen op huisbezoek, coacht en begeleidt hen waar nodig en organiseert vormingen die hen kunnen ondersteunen in het begeleiden van maatschappelijk kwetsbare gezinnen. De onderwijsopbouwwerker blijft het aanspreekpunt van de scholen en de gezinnen. In functie daarvan zitten beiden heel regelmatig samen om alle relevante informatie te delen. 

Van januari tot juni 2024 konden 16 gezinnen begeleid worden. Dit gebeurde dankzij de inzet van 9 vaste vrijwilligers, 6 studenten kleuteronderwijs Odisee Hogeschool Aalst en 4 studenten sociaal werk van de HoGent. Eind mei liep de stageperiode van de studenten af. Ook enkele vrijwilligers hebben aangegeven hun engagement te willen beëindigen.  Er staan nog steeds heel wat gezinnen op de wachtlijst. Daarom werd er bij de start van de onderwijsopbouwwerker in augustus 2022 beslist om de begeleiding bij een gezin na 2 jaar af te ronden voor elk nieuw gezin dat vanaf toen werd opgestart. Dat heeft als gevolg dat bij 6 gezinnen de begeleiding stopt. In oktober 2024 (wanneer we een beter beeld hebben op het aantal beschikbare studenten en vrijwilligers) zal blijken hoeveel gezinnen in het nieuwe schooljaar geholpen zullen kunnen worden.

Samen met Odisee Hogeschool Aalst werden de onderwijsopbouwwerker en het aanspreekpunt voor de studenten in Huis van het Kind ook nauw betrokken bij de evaluatie van de stagestudenten in het kader van "Community Service Learning".  Via dialoog konden de studenten hun opgedane ervaringen in de gezinnen delen met elkaar. Het was verrijkend om te zien hoe dit bij elk van hen een diepe indruk had nagelaten en hoe ze opgedane, theoretische inzichten in de praktijk konden toepassen. Op het einde van het gesprek werd afgesproken de samenwerking met Odisee Hogeschool Aalst ook volgend academiejaar verder te zetten.

Daarnaast blijft het aanspreekpunt voor de studenten en vrijwilligers in Huis van het Kind actief op zoek gaan naar nieuwe samenwerkingsverbanden. Naast HoGent zullen er ook opnieuw contacten gelegd worden met Artevelde Hogeschool. Doel hierbij is om meer studenten warm te maken voor dit project zodat we tegemoet kunnen komen aan de stijgende vraag.

Zoals ook reeds omschreven in A20021 werden er ook in de eerste helft van 2024 drie vormingen georganiseerd:

  • Op 22 februari vond een intervisie plaats onder leiding van het Netwerk Geestelijke Gezondheidszorg
  • Op 14 maart gaf Welzijnsschakels een vorming rond "De binnenkant van armoede" met medewerking van een ervaringsdeskundige armoede
  • Op 27 juni sloten we het werkjaar af met een tweede intervisie waarbij vrijwilligers en studenten onderling ervaringen konden uitwisselen en waarbij goede praktijkvoorbeelden gedeeld werden. 

Update engagementsverklaring

Op het directieoverleg van 4 juni en op het schepencollege van 11 juni werd de update van de reeds bestaande engagementsverklaring goedgekeurd. Door een eenvoudige flyer waarbij de focus ligt op enkele kernboodschappen, krijgen ouders meer inzicht hoe ze als ouder kunnen helpen. De klemtoon ligt op taal, oudercontacten, aanwezigheid, veiligheid aan de schoolpoort en ouderbetrokkenheid.
Aan de hand hiervan kan de school verder het gesprek met de ouder aangaan. Bovendien wordt er op de achterzijde van de flyer ook verwezen naar een overzicht van alle diensten die kunnen helpen, zoals Huis van het Kind, De Palaver, Sociaal Huis, Dienst Vrije Tijd of andere gemeentelijke diensten.

 

 

ONDERWIJSOPBOUWWERK SECUNDAIR ONDERWIJS

Voor de opstart van een nieuwe onderwijsopbouwwerker secundair onderwijs wordt een nieuwe convenant afgesloten.

Het Huis van het Kind ondersteunde een initiatief van het Leonardocollege 'Leonardo Dendert' op 25 mei 2024. Het opzet was om leerlingen, ouders, inwoners en sympathisanten een overzicht te geven van wat Denderleeuw te bieden heeft. Zo bemanden vele handelaars en verenigingen een infostandje om een gevarieerd beeld te kunnen geven van de mogelijkheden die de gemeente biedt aan ouders en leerlingen. Ook het Huis van het Kind en de dienst Vrije Tijd was present met een infostand. Dit werd geapprecieerd door de school en de aanwezigen.

Stand van zaken (indicator)

O

Tijd

Tijd (indicator)

O

Geld

Geld (indicator)

G