Bevoegde schepen
Jan De Nul
Sofie Renders

Denderleeuw kent een toenemend aantal indicatorleerlingen. Ook op risicofactoren als een andere thuistaal dan het Nederlands en kind in een éénoudergezin scoort Denderleeuw bovengemiddeld. Leerkrachten die moeten lesgeven aan deze groeiende groep leerlingen uit maatschappelijk kwetsbare gezinnen, zijn hierop onvoldoende voorbereid of degelijk omkaderd. Met de hulp van een schoolopbouwwerker willen we schoolteams versterken in hun kennis rond armoede, diversiteit, de sociale kaart en de context van Denderleeuw. Dit d.m.v. vorming, intervisiemomenten, ...

Daarnaast wil het lokaal bestuur een partner zijn voor scholen om het principe van ‘brede school’ te introduceren in onze gemeente, met een lage drempel zodat alle leerlingen de kans krijgen om deel te nemen aan activiteiten in kader van brede school. (zie ook A20211 - Inzetten op partnerschappen in kader van brede school).

Status

Continu

Stand van zaken (toelichting)

ONDERWIJSOPBOUWWERK BASISONDERWIJS

Net als vorig jaar nam de onderwijsopbouwwerker basisonderwijs ook in de periode januari tot juni 2024 deel aan een maandelijks oudermoment op school. Hij bracht de school in contact met verschillende organisaties en zorgde voor concrete hulp, toeleiding en ondersteuning waar nodig. Volgende zaken kwamen daarbij aan bod:

  • Steunpunt Welzijn informeerde de aanwezige ouders over het aanbod van de Digipunten. Ze probeerde mogelijke knelpunten in beeld te brengen. De onderwijsopbouwwerker speelde hierop in door het lokale aanbod in beeld te brengen en toe te leiden waar nodig. Enkele concrete hulpvragen werden intussen mee opgelost.
  • Ouders werden geïnformeerd over het vrijetijdsaanbod binnen onze gemeente in de krokus-, paas- en zomervakantie. De inschrijvingsprocedure werd toegelicht en op vraag werden ouders ook geholpen om hun kind in te schrijven.
  • Er was heel veel interesse en vraag in/naar het aanmelden van nieuwe kinderen in onze Denderleeuwse basisscholen. Omdat daar toch een grote digitale drempel bleek, was er een samenwerking met vrijwilligers van Digipunt waardoor ouders hun kind meteen konden aanmelden.
  • VZW Rap op Stap kwam hun werking en vakantieaanbod verder toelichten. Ouders kregen meteen ook de mogelijkheid om zich in te schrijven voor de gezinsuitstap van De Palaver in de paasvakantie. Dit zorgde ervoor dat heel wat ouders zelf de weg vonden naar het inschrijven van de gezinsuitstappen voor de zomervakantie later dit schooljaar.
  • Geïnteresseerde ouders kregen een rondleiding en meer informatie over de Academie voor Podiumkunsten. Mensen kregen ondersteuning bij het aanmaken van een account en werden ook geïnformeerd hoe ze hun kind verder konden inschrijven.

Voor het nieuwe schooljaar werden samen met de onderwijsopbouwwerker en de school de onderwerpen voor de oudermomenten vastgelegd. Nieuw hierbij is dat er op vraag iemand van het Sociaal Huis kan aansluiten om concrete antwoorden te geven op hulpvragen van mensen. 

Onze vrijwilligers van Jong-Leren kregen in de eerste helft van 2024 ook weer enkele interessante vormingen aangeboden. Op 22 februari organiseerden we in samenwerking met het Netwerk Geestelijke Gezondheid een eerste intervisiemoment. Aan de hand van concrete casussen konden onze vrijwilligers hun ervaringen, bezorgdheden en drempels uiten. Ze kregen hierbij psychologische ondersteuning waarbij ze de nodige inzichten en technieken kregen aangeboden om hiermee om te gaan. Op 14 maart organiseerden we in samenwerking met Welzijnsschakels Aalst een vorming "De binnenkant van armoede". Onder leiding van een lesgever en een ervaringsdeskundige armoede kregen de deelnemers meer inzichten in de armoedeproblematiek. Dit kan hen helpen bij de omgang met hun vaak kwetsbare gezinnen. Op 27 juni tot slot organiseerden we een laatste intervisie waarbij de vrijwilligers en studenten het werkjaar konden afsluiten en met elkaar nog enkele ervaringen konden uitwisselen.

Zie ook A20041

 

ONDERWIJSOPBOUWWERK SECUNDAIR ONDERWIJS

Het Jeugdwelzijnsoverleg draait rond het aanbieden, organiseren en/of opvolgen van acties om het welzijn van kinderen en jongeren te verhogen. Kinderen en jongeren in het algemeen en maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren in het bijzonder staan centraal (niet de deelnemende organisaties/ diensten). Dit overleg richt zich in de eerste plaats tot 'eerstelijnswerkers’ in Denderleeuw die regelmatig in contact komen met jongeren zoals CLB, leerlingbegeleiders en politie. Andere deelnemers worden uitgenodigd op basis van concrete vragen of thema’s, op basis van inbreng, expertise. Het Jeugdwelzijnsoverleg blijft zichzelf kritisch bekijken: stap voor stap willen we vanuit dit overleg meer jongeren in een maatschappelijk kwetsbare positie mee aan tafel. Tegelijk zullen we meer partners uitnodigen.

Wie deelneemt aan het Jeugdwelzijnsoverleg kan mee de inhoud bepalen, steeds vertrekkend vanuit zorgen, vragen, bekommernissen van jongeren zelf. Er wordt ruimte gelaten om andere signalen in te brengen, zij het dat deze ook (moeten) vertrekken van het standpunt en de noden van jongeren. Op het Jeugdwelzijnsoverleg wordt dan met deze thema’s, signalen, en desgewenst cases aan de slag gegaan. We trachten door dit overleg mee een positief effect te hebben op de visie en het beleid rond jongeren bij verschillende instanties in Denderleeuw. 

In het laatste Jeugdwelzijnsoverleg van 2023 werd afgesproken om een volgend jeugdwelzijnsoverleg te organiseren van zodra de functie van jeugdopbouwwerker opnieuw is ingevuld. Intussen werd aan de slag gegaan met de ‘quick wins’ vanuit de PSP-analyse, het vrijetijdsaanbod, de ondersteuning voor en aan jongeren en het aanbod geestelijke gezondheidszorg.

Zie ook A20020, A20030 en A20040

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

G