A10733 Jaarlijks investeren in kleinere verkeersingrepen die de veiligheid op de weg en in schoolomgevingen verhogen
Het bekijken van de verkeersstromen en het parkeerbeleid op ons grondgebied zal resulteren in de nood aan het uitvoeren van kleine verkeersingrepen om dit te realiseren. Dit kan gaan over de aanleg van fietssuggestiestroken, de invoering van een zone 30, de inrichting van eenrichtingsstraten, ...
Status
ContinuStand van zaken (toelichting)
In het kader van het relanceplan Vlaamse Veerkracht kunnen lokale besturen subsidies aanvragen ter verbetering van de verkeersveiligheid van schoolroutes op gemeentewegen. De subsidie is gericht op snel uitvoerbare maatregelen zoals verkeerssignalisatie en kleine infrastructurele maatregelen. De dienst Openbare ruimte stelde voor om een subsidieaanvraag in te dienen in 2021 voor de schoolroute Kasteelstraat – voet-fietsweg naar Zandplaatstraat – Zandplaatstraat – Jozef Sonckstraat – Dr. Cochezstraat. Het project werd uitgevoerd van augustus 2022 tot januari 2023 (zie ook A10703 Opmaak van een masterplan voor veilige schoolomgevingen en dit gefaseerd uitvoeren).
In datzelfde kader diende de dienst Openbare Ruimte in 2022 ook een subsidieaanvraag in voor de schoolroute Landuitstraat - Huissegemstraat. Deze schoolroute zorgt voor een verbinding met de N405 en de Kasteelstraat en loopt langs de vrije basisschool 't Landuiterke. Deze subsidie werd toegekend op 5 december 2022. Het project werd uitgevoerd eind 2023 (zie ook A10703).
Met de subsidieaanvraag tot het verbeteren van de verkeersveiligheid in de schoolomgeving werd ook een project ingediend om manuele slagbomen te plaatsen voor het fysiek afsluiten van de schoolstraat in de Collegestraat. De aanvraag werd ingediend op 21 december 2023. Begin 2024 kregen we bericht dat de aanvraag goedgekeurd werd door het Departement. Eind maart 2024 werden de slagbomen geïnstalleerd.
Zie ook A10511 (Herinrichting schoolomgeving Landuiterke) en A10600 (Herinrichting schoolomgeving Kerkstraat Welle).
In Gemeentelijke Basisschool ‘De Toverlelie’ in Iddergem liep van 26 september tot en met 23 december 2022 een testproject om er de Aststraat of Leliestraat in te richten als schoolstraat. In samenspraak met de school, het Oudercomité en de lokale politie werden beide testfases geanalyseerd. Vanaf 27 februari tot en met 30 juni 2023 werd de Aststraat ingericht als schoolstraat aan het einde van de schooluren. Op 11 maart 2024 ging een nieuw evaluatiemoment door samen met de schooldirectie, de gemeentelijke administratie en de lokale politie. De evaluatie zal worden voorgelegd aan het schepencollege om hierover verder te beslissen.
In de Boriaustraat en een gedeelte van de Nieuwstraat is het kruisen van twee voertuigen niet altijd evident. In kader van meer verkeersveiligheid werden deze tijdelijk ingericht voor éénrichtingsverkeer. De proefperiode startte op 5 juni 2023 en liep voor zes maanden. Tijdens deze periode werden verkeers- en snelheidsmetingen uitgevoerd in de Boriaustraat en de omliggende straten. Er werd ook een bewonersenquête georganiseerd. Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 5 december 2023 om de proefperiode te verlengen voor een half jaar. De resultaten van de metingen en de resultaten van de bewonersenquête werden besproken worden op de verkeerscommissie van 15 januari 2024 en op het schepencollege van 5 maart 2024. Aangezien de resultaten van beide onderzoeken positief waren werd het éénrichtingsverkeer bestendigd (5 maart 2024).