Bevoegde schepen
Jan De Nul
Yves De Smet

De voetpaden in de Aststraat zijn momenteel vrij smal. Met de heraanleg van het gedeelte tussen de Kerpelstraat en de Leliestraat zullen we voorzien in volwaardige voetpaden met een breedte van 1m50, wat tot gevolg heeft dat de rijweg zal versmallen. Met deze ingreep bevorderen we de verkeersveiligheid voor voetgangers in de schoolomgeving.

Gezien de toegang van de school voor fietsers zich volledig in dit gedeelte van de Aststraat bevindt, onderzoeken we voor aanvang van de werken of we ook de veiligheid voor fietsers kunnen verhogen. Zo gaan we bijvoorbeeld na of dit gedeelte van de straat in aanmerking zou kunnen komen als 1 van de eerste fiets- of schoolstraten in onze gemeente.

Status

In onderzoek

Stand van zaken (toelichting)

In het kader van meer verkeersveiligheid werd aan GBS Iddergem het concept 'schoolstraat' getest.

  • In het najaar van 2022 was er een gefaseerde test in de Aststraat en Leliestraat, in samenspraak met de school en het Oudercomité.
  • Na afloop van de testfase werd een evaluatiemoment georganiseerd begin 2023 samen met de lokale politie, de schooldirectie en ons lokaal bestuur.
  • Op basis van dit evaluatiemoment werd op 31 januari 2023 beslist om het concept schoolstraat in de Aststraat in de namiddag verder te zetten tot het einde van dat schooljaar.
  • De school was vragende partij om de schoolstraat te behouden, waarna op 26 september 2023 werd beslist om dit verder te zetten in de Aststraat tussen de Sint-Antonius- en Leliestraat op welbepaalde tijdstippen.
  • Omdat er vaak gevaarlijke manoeuvres worden uitgevoerd op het moment dat de Aststraat een schoolstraat is, werd deze problematiek behandeld op de Verkeerscommissie van 22 april 2024. Er werden verschillende mogelijkheden uitgewerkt. Het schepencollege besliste om optie A uit te testen (aanpassen van de rijrichting in de Aststraat, tussen de Kerpelstraat en Sint-Antoniusstraat) d.m.v. een proefperiode van 1 juli t.e.m. 30 september 2024. Er zullen objectieve metingen van het verkeer uitgevoerd worden om achteraf te kunnen beslissen of de nieuwe verkeerssituatie behouden zal blijven. 

Het budget voor de heraanleg van de schoolomgeving werd verschoven bij aanpassing meerjarenplan.

Stand van zaken (indicator)

O

Tijd

Tijd (indicator)

O

Geld

Voor de heraanleg van de schoolomgeving is momenteel geen budget voorzien in 2024.

Geld (indicator)

R