Bevoegde schepen
Jan De Nul

Het station van Denderleeuw is het 2e grootste station van Oost-Vlaanderen waardoor dit heel wat potentieel biedt voor de regio. Momenteel heeft het station van Denderleeuw voornamelijk een doorreisfunctie. Mits investeringen in de ruime omgeving kan het mogelijkheden bieden voor de regio door uit te groeien tot een eindbestemming voor mensen die hier in de buurt hun werkplek vinden.

In het RUP regionaal stedelijk gebied Aalst komt onze stationszone naar voor als een toplocatie voor mogelijke ontwikkelingen. Uit een recente studie vanuit het departement Omgeving opgemaakt door professor Luc Boelens blijkt deze locatie ook ideaal voor verdere ontwikkeling. In deze beleidsperiode zal er enerzijds onderzoek gedaan worden naar de haalbaarheid van het project en anderzijds zullen de nodige onderhandelingen en gesprekken opgestart worden met mogelijke realisatiepartners.

Status

In uitvoering

Stand van zaken (toelichting)

Er werd samen met Solva een stuurgroep opgericht om de ontwikkelingsmogelijkheden in het gebied verder te onderzoeken. In de loop van 2020 kwam deze stuurgroep een aantal keer samen, maar tot heden is er nog geen concreet plan of voorstel naar voor gekomen. Vanuit de stuurgroep werden beleidskeuzes vastgelegd die verder uitgewerkt dienen te worden.

Daarnaast worden ontwikkelaars die zich aandienen voor het ontwikkelen van dit gebied actief bijgestaan en ondersteund waar mogelijk. Het gewestelijk RUP zorgt immers op zich al voor een uitvoerbare bestemming op basis waarvan er omgevingsvergunningsaanvragen kunnen worden ingediend. 

In 2023 wordt bekeken of er via het T.OP Dender opties zijn om de ontwikkeling van het gewestelijk RUP te faciliteren. Er wordt immers vastgesteld dat het gebrek aan gedetailleerde inrichtingsvoorschriften voor een gebrek aan (juridische en ontwerpmatige) houvast zorgt bij potentiële ontwikkelaars. Aangezien het om een Gewestelijk Uitvoeringsplan gaat met stedelijke ambities, wordt eraan gedacht ondersteuning bij de verdere ontwikkeling van de zones binnen dit uitvoeringsplan te voorzien via het T.OP Dender (een samenwerking tussen provincie en Vlaamse overheid).

Er werd in dat verband bekeken of er (subsidiabele) mogelijkheden zijn in het licht van de werking van T.OP Dender - werf 3, met name: "transformatie bestaand bouwweefsel". Er werd een aanvraagdossier ingediend. 

Per ministerieel besluit van 19 december 2023 werden we in kennis gesteld van de goedkeuring van het dossier Denderknoop. De subsidies worden toegekend aan de provincie Oost-Vlaanderen ten bedrage van 300.000 EUR, waarbij Denderleeuw in beperkte cofinanciering voorziet. De provincie Oost-Vlaanderen onderneemt de eerste stappen naar werving toe inzake personeel, m.n. een projectcoördinator.

In het najaar van 2024 zal verder duidelijk worden hoe het project concreet vorm zal worden gegeven en dit in samenspraak met de provincie. 

De brede doelstelling is te onderzoeken welke juridische en vastgoed-gerelateerde tools nodig zijn om de brede stationswijk Leeuwbrug opnieuw ruimtelijk vorm te geven (m.n. zones binnen GRUP afbakening grootstedelijk gebied Aalst met overdruk, BPA stationswijk en Fabriekstraat). Doelstelling is ook daar concrete acties voor te ondernemen. 

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Cofinanciering van het subsidiedossier is voorzien binnen de huidige kredieten. 

Geld (indicator)

G