Bevoegde schepen
Yves De Smet

Het gebruik van de fiets zal meer gepromoot worden door de aanleg van een gescheiden fietspad achter de woningen in de Rodenbachstraat. Dit fietspad zal aangelegd worden op een breedte van 4m, waardoor er fietsverkeer in beide richtingen mogelijk zal zijn. Zo creëren we een veilige fietsverbinding richting het station. Ook de aanpak van de parkeerstroken tussen de bomen in de Rodenbachstraat is opgenomen in de projectzone.
We maken van de gelegenheid gebruik om de Spoorweglaan mee aan te pakken. Deze straat is momenteel zeer breed, waardoor er snel gereden wordt. Bij de heraanleg zal gepoogd worden om verkeersremmende maatregelen te treffen in het belang van de omwonenden.

Status

In aanbesteding

Stand van zaken (toelichting)

De aanleg van het fietspad is afhankelijk van akkoorden om gronden in der minne te kunnen aankopen. De notariële weg loopt nog. Heel wat dossiers konden al worden voorgelegd aan de gemeenteraad, een deel volgt nog.

De bouwaanvraag werd opgemaakt en in het najaar van 2023 opgeladen in het omgevingsloket. Begin 2024 werd de omgevingsvergunning bekomen voor dit project.

Het aanbestedingsdossier werd afgewerkt in 2023 en werd in januari 2024 voorgelegd aan de gemeenteraad. De offertes worden nagekeken en de aanstelling van de aannemer zal in de loop van de zomer ter goedkeuring voorgelegd worden aan het college van burgemeester en schepenen. 

Voor de Spoorweglaan werd er reeds een ontwerpschets opgemaakt in het kader van de opmaak van het circulatieplan wijk Leeuwbrug. Dit wordt verder uitgewerkt. De heraanleg is afhankelijk van de werken aan het station. In het meerjarenplan werden deze budgetten verschoven in de tijd, vermits de werken aan het station door NMBS en Infrabel langer in beslag nemen dan oorspronkelijk voorzien.

Stand van zaken (indicator)

O

Tijd

Vertraagd

Tijd (indicator)

O

Geld

De raming komt hoger uit dan oorspronkelijk voorzien.

Geld (indicator)

O