A10003 Lokale partners betrekken bij het woningkwaliteitsbeleid via structurele samenwerking
Door een samenwerking tussen onze dienst Wonen, de lokale politie, de Vlaamse Wooninspectie, ... willen we bijkomende inspanningen leveren op het vlak van woningkwaliteit bij huurwoningen. Samen met lokale partners kunnen we woningkwaliteitsproblemen detecteren eventueel door middel van een meldingsfiche. Zo zouden politie, thuisverpleging, maatschappelijk werkers, ... woningkwaliteitsproblemen eenvoudig kunnen melden wanneer ze op huisbezoek gaan.
Status
ContinuStand van zaken (toelichting)
Er is een taskforce Leeuwbrug in het leven geroepen die ook problematieken inzake woonkwaliteit en huisjesmelkers behartigt. Deze taskforce bestaat uit administratieve en politieke vertegenwoordigers vanuit de verschillende gemeentelijke relevante diensten, de politie, ... Op die manier wordt één van de meest kwetsbare wijken in de gemeente gemonitord.
Daarnaast is een taskforce Huisjesmelkers geïnstalleerd die huisjesmelkerij of minderwaardige huisvesting over heel het grondgebied in kaart moet brengen. Deze komt slechts samen wanneer de noodzaak zich stelt hetgeen in 2024 niet gebeurde.
De maatschappelijk werkers, wijkinspecteurs, gemeenschapswachten, ... vormen een belangrijke bron van informatie bij de eerste detectie van gebrekkige woningkwaliteit. Daarom werden deze actoren tijdens een vormingsmoment op 9 februari 2023 geïnformeerd over:
- de minimale woningkwaliteitsnormen
- de voordelen van een goede woning: risico op ongezonde leefsituatie op gezondheidsvlak / mentaal vlak / sociaal vlak
- naar welke dienst kan er doorverwezen worden voor meer gedetailleerde info of opstart/voortzetting van het dossier.
Het vormingsmoment was een gelegenheid om alle betrokken actoren bij elkaar te brengen en praktische tips uit te wisselen, als startpunt om gebrekkige woningkwaliteit aan te pakken.
Via het wijkverbeteringstraject (o.a. samenwerking met RenoseeC) worden daarnaast methodieken gezocht om mensen (ook eigenaar-verhuurders) te stimuleren om te renoveren (zie A10013).
In 2023 en 2024 werden de diensten verder geconfronteerd met een stijgend aantal dossiers inzake verhuur van illegale kamerwoningen, dit op het vlak van omgevingsrecht, woonkwaliteit dan wel ook fiscaal door het ontbreken van juiste busnummers. Dit noodzaakte een geïntegreerde aanpak.
Door een nauwe samenwerking met diensten Omgeving, Huisvesting en Burgerzaken i.k.v. woonkwaliteit en leegstand worden deze clandestiene opdelingen van woningen in verschillende kamerwoningen opgespoord én actief bestreden. Zo wordt elke (verdachte) nieuwe inschrijving in het bevolkingsregister nauwgezet gecontroleerd, met name of de administratieve adressituatie met de stedenbouwkundige situatie overeenstemt. Een politionele controle is bij twijfel een vanzelfsprekendheid. Huisjesmelkers krijgen zo geen kans.
Indien nodig wordt de procedure inzake ongeschikt- en onbewoonbaarheid opgestart in samenwerking met Wonen in Vlaanderen. Ook stedenbouwkundige handhaving op basis van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening is soms mogelijk.
In dit kader vond er ook een werkgroep plaats op 12 juni 2024 met de diensten Omgeving, Huisvesting, Burgerzaken en het agentschap Wonen in Vlaanderen om de werkwijze inzake dossiers te behandelen waarbij er sprake is van een clandestiene opdeling van een woonentiteit in meerdere woonentiteiten. Een leidraad illegale kamerwoningen werd afgeklopt en zorgt voor een gestroomlijnde werking tussen de diensten onderling in het geval van probleemdossiers.