A10002 Leegstand en verwaarlozing frequenter controleren, registreren en streng aanpakken
Het voorkomen en bestrijden van langdurige leegstand/verwaarlozing van woningen en gebouwen vormt een belangrijk onderdeel van het gemeentelijk woonbeleid. Het is noodzakelijk om dit aan te pakken omdat langdurige leegstand/verwaarlozing op verschillende wijzen hinder en mogelijk gevaar kunnen veroorzaken. Het is ook van belang voor de beeldkwaliteit van een buurt.
Het doel van een leegstands- en verwaarlozingsbelasting is dat er zoveel mogelijk woningen en/of gebouwen van goede kwaliteit effectief volgens hun functie gebruikt worden. Dit bepaalt dat in Denderleeuw een register verwaarlozing en een register leegstand wordt bijgehouden en hierop frequent gecontroleerd wordt om streng aan te pakken waar nodig.
Status
ContinuStand van zaken (toelichting)
Ook het voorbije jaar bleef ons lokaal bestuur zich onverminderd inzetten voor de verbetering van de woonkwaliteit en de strijd tegen verloedering van de leef- en woonomgeving. Minstens éénmaal per jaar wordt een actualisatie van het gemeentelijk register van leegstand en verwaarlozing doorgevoerd. Dit betekent de integrale behandeling van beroepen, vrijstellingsaanvragen, aanvragen tot schrapping en bezwaren tegen de heffing. Hiermee sporen we eigenaars aan tot actie (renovatie, verkoop, ...). Zolang een pand niet geschrapt is uit het register, is er immers een belasting verschuldigd.
Ook in 2024 werd de uitvoering leegstandsreglement verder gezet en opgevolgd.
De werkwijze voor het opsporen van verwaarlozing is wat bijgestuurd: er is een samenwerking met de gemeenschapswachten die de panden zullen signaleren. Het bijhouden van het register verwaarlozing en inkohieren heffing verwaarlozing blijft aangehouden.
De opnamebrief leegstand en verwaarlozing werd ge-update, en informeert de eigenaars over mogelijke opties ivm:
- Duurzaam renoveren - gratis bouw- en renovatieadvies
- Verhuren via woonmaatschappij Dender-Zuid
- Het conformiteitsattest
Om langdurige leegstand/verwaarlozing/ongeschikt-onbewoonbaarheid te bestrijden, zal de aanvullende activiteit vanuit het intergemeentelijke samenwerkingsverband woonbeleid Denderleeuw-Haaltert-Ninove, "het toepassen van het sociaal beheersrecht" worden onderzocht naar haalbaarheid en budget. En dit in samenwerking met stad Ninove. Een eerste opstartvergadering werd ingepland en het is nu de bedoeling om met de gekregen input over de betekenis, de procedure, de doelstelling van de actie aan de slag te gaan.
De cijfers:
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Inventaris leegstaande woningen & gebouwen | 73 | 79 | 87 |
73 |
|
Inventaris verwaarloosde woningen & gebouwen | 10 |
8 |
10 | 10 | |
Inventaris ongeschikt-onbewoonbare panden | 31 | 36 | 38 | 32 |
In 2023 werd een nieuwe softwaremodule uitgerold. De aankoop hiervan werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 4 oktober 2022. Dit vervangt handmatige opvolging via excellijsten, vergemakkelijkt hulp aan burgers en maakt centrale dossiervorming mogelijk.
Door een GIS-koppeling vond er ook informatieverrijking plaats bij het genereren van vastgoedinformatie hetgeen zowel interne als externe voordelen genereert. Het woonbeleid digitaliseren past in het leveren van efficiëntere dienstverlening aan inwoners en een betere dienstoverschrijdende opvolging.
Alle data inzake de leegstandsinventarisatie, het verwaarlozingsregister en de ongeschikt-onbewoonbaar verklaarde panden zijn intussen verzameld in het softwareprogramma.
Dit zal het updaten van de registers gemakkelijker laten verlopen, levert een tijdsbesparing op voor de dienst huisvesting en ook andere diensten zijn gebaat bij de integratie van deze software in de organisatie.
Het voorlopig procentueel beperkte aantal dossiers die aanleiding geven tot (gedwongen) invorderingen toont aan dat de ruimtelijk onwenselijke situatie inzake leegstand/verwaarlozing (aanleiding tot kraakpanden, versnelde verloedering woningen en gebrek aan sociale controle), in veruit de meeste gevallen opgelost raakt. Ook de opnamedata weergegeven in de registers toont dit aan. Het beleid rond leegstand is in 2010 opgestart, rond verwaarlozing in 2019.
In totaliteit is er een actieve opname voor 83 panden. Het lage aantal heffingen a rato van 6.000 EUR (maximum) toont eveneens aan dat veruit de meeste leegstands- en verwaarlozingssituaties, onder druk van de reglementering, worden verholpen.
Het kohier belasting op leegstaande woningen en gebouwen en verwaarloosde woningen en gebouwen werd goedgekeurd door het schepencollege op 4 juni 2024 en daaruit blijken de volgende cijfers:
Leegstand:
- 13 voor een 1e heffing (1500 euro)
- 1 voor een 2e heffing (3000 euro)
- 2 voor een 3e heffing (6000 euro)
- 4 voor een 4e heffing (6000 euro)
- 2 voor een 5e heffing (6000 euro)
Verwaarlozing:
- 1 voor een 1e heffing (1500 euro)
- 1 voor een 2e heffing (3000 euro)
- 1 voor een 3e heffing (6000 euro)