A40110 Beleidsverklaring 'Welzijn op het werk' opmaken, implementeren en communiceren
Elke organisatie is verplicht een welzijnsbeleid te voeren waarin gezondheid, veiligheid en welzijn een plaats krijgen. De organisatie moet hierin investeren zodat haar medewerkers hun opdrachten veilig kunnen uitvoeren. Door de opmaak van een beleidsverklaring ‘Welzijn op het werk’ bevestigt het bestuur het belang dat zij hechten aan het welzijn van hun medewerkers, en garandeert het bestuur dat er voldoende middelen en tijd zullen worden besteed aan welzijn op het werk in onze organisatie.
Zo maakt het bestuur tijd vrij voor een analyse van de psychosociale risico’s in onze organisatie en onderneemt zij stappen om het welzijn op het werk te verbeteren op basis van de aangereikte verbeterpunten. Een communicatieplan 'welzijn op het werk' wordt opgemaakt en uitgevoerd, met speciale aandacht voor het psychosociaal welzijn van medewerkers in een hulpverlenings- of loketfunctie. Jaarlijks wordt een budget ter beschikking gesteld van het interne Comité F waarin medewerkers uit alle diensten zich verenigen om activiteiten aan te bieden voor de personeelsleden zoals bv. een personeelsfeest of een speciale actie voor Complimentendag. De medewerkers zijn immers essentieel om de doelstellingen te realiseren en om een optimale dienstverlening te verzorgen.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
Een expliciete verklaring rond welzijn op het werk als engagementsverklaring en een uitgeschreven welzijnsbeleid werden nog niet geformaliseerd in onze organisatie. Hiervan zal werk gemaakt worden in het najaar van 2023 onder begeleiding van onze externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. Allerhande acties die passen in dit kader werden wel voorzien in ons meerjarenplan en gebudgetteerd, en ook al deels uitgevoerd (zie hieronder).
Het Comité F (feestcomité van ons lokaal bestuur) draait op volle toeren! Vanuit elke dienst werden één of twee medewerkers afgevaardigd. Samen nemen zij initiatieven door en voor personeelsleden. Twee succesvolle organisaties werden reeds gerealiseerd in 2023:
- Na de paasvakantie werden alle medewerkers verrast met heel wat lekkers. Per locatie werd een paasmand met chocolade en snoepgoed afgeleverd.
- Een afterwork-party op donderdag 8 juni 2023 was opnieuw een schot in de roos. De tevredenheid en het enthousiasme van de ca 120 deelnemers was zeer groot.
Nog op de planning van het feestcomité in 2023:
- een zomeractie 'Summerproof' waarbij de collega's een vakantiepakket aan gadgets ontvangen, met als doel leuke zomerfoto's uit te wisselen, en dit in het kader van employer branding.
- een kerstfeestje naar analogie met de editie van 2022.
Ook werden begin 2023 enkele collega's in de bloemetjes gezet als beloning voor hun jarenlange trouw aan onze organisatie: 3 collega's vierden hun 20 jaar in dienst, 1 collega 25 jaar, 3 collega's 30 jaar, 6 collega's 35 jaar en maar liefst 3 collega's hebben zelfs 40 dienstjaren op de teller staan in ons lokaal bestuur!
Op 8 februari 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen het re-integratiebeleid voor langdurig zieken binnen onze organisatie goed, waarbij een actievere benadering naar langdurig zieken toe ervoor moet zorgen dat de terugkeer naar de werkvloer voor mensen die enige tijd out waren (langer dan 3 maanden) vlotter gebeurt. Een nauwere samenwerking met de arbeidsgeneesheer werd opgezet in functie van dit re-integratiebeleid. Ook in 2023 leidden enkele dossiers tot een ontslag wegens medische overmacht. Enkele personeelsleden konden na langdurige ziekte het werk hervatten mits aangepast werk of aangepast werkregime (medisch deeltijdse terugkeer)- hier wordt nauwe opvolging voorzien door leidinggevende en personeelsdienst zodat snelle bijsturing mogelijk is indien nodig. Omwille van een wijzigende wetgeving werden de spelregels in functie van de opvolging van langdurig zieken aangepast.
Op 17 april 2023 werd een welzijnsbevraging gelanceerd bij alle personeelsleden in samenwerking met Securex, externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. Niet-beeldschermwerkers werden actief geholpen bij de invulling van de vragenlijst. Een respons van maar liefst 68,4% werd behaald. De uitkomst wordt verwacht in het najaar van 2023.
Op maandelijkse basis wordt een 'zitdag' gehouden van de HRM-medewerkers op de site Veldstraat waar onze volledige technische dienst gehuisvest is samen met de poetscoördinatie. Op die manier werkt de personeelsdienst drempelverlagend en kunnen vragen snel opgelost worden. Toekomstgericht wordt er ook aan gedacht om op andere locaties dergelijke zitdagen in te voeren. Vanuit het proefproject in het najaar van 2022 werd dit immers zeer positief geëvalueerd, en daarom sinds 2023 op structurele wijze geïmplementeerd in de werking. Daarnaast is er een vaste antenne van de personeelsdienst in het Sociaal Huis.
In voorbereiding van de vormingsmaand in het najaar van 2023 werden reeds tal van acties ondernomen. Het is de bedoeling om een heel scala aan vormingen en bijscholingen aan te bieden voor en door collega's en externen. Opleidingen zoals 'omgaan met agressie', ergonomie, het gebruik van de AED en stresshantering zullen aan bod komen.
Zie ook A40115 Leasingssysteem elektrische fietsen opzetten voor medewerkers in kader van duurzaam woon-werkverkeer - A20310 Gezond leven in een gezonde omgeving met de acties van de stuurgroep 'Gezonde Gemeente'
Stand van zaken (indicator)
Tijd
Tal van acties werden uitgevoerd, ruimer kader dient nog verder uitgewerkt te worden