A40101 Een stappenplan opmaken voor de procedure voor werving en selectie en deze verder digitaliseren waar mogelijk
De procedure voor het aanwerven van nieuwe personeelsleden wordt vastgelegd in de Rechtspositieregeling en verschilt naargelang het een aanwerving betreft voor statutaire personeelsleden of contracten voor onbepaalde duur enerzijds en voor vervangingscontracten of tijdelijke contracten anderzijds.
Het is van belang dat elke medewerker van de dienst Personeel de procedure voor werving en selectie nauwgezet kan toepassen. De checklist met de verschillende stappen die moeten doorlopen worden, moet regelmatig geactualiseerd worden. Dit is een handig hulpmiddel als afvinklijst of als houvast voor nieuwe medewerkers. Ook het aanmaken en vernieuwen van standaarddocumenten en-sjablonen die gebruikt worden tijdens de hele aanwervingsprocedure, is van belang voor een efficiënt verloop van de procedure.
Veel tijd wordt vandaag verloren doordat kandidaatstellingen niet alle nodige gegevens bevatten die noodzakelijk zijn om te kunnen oordelen over de geldigheid van de kandidatuur (bv. ontbrekend diploma, geen CV bijgevoegd...). Door het promoten van een specifiek webformulier voor sollicitaties, waar alle noodzakelijke gegevens in een verplicht veld zijn opgenomen om te kunnen kandideren, zal de administratieve werklast voor het opvragen van ontbrekende gegevens verminderen.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
Voor werving en selectie werden al volgende vernieuwingen doorgevoerd in de voorbije jaren: een nieuwe vacaturepagina met tips en tricks voor sollicitanten op onze gemeentelijke website, standaard inzet van online sollicitatieformulieren, mogelijkheid om online vragen te voorzien in een preselectie en de opmaak van een stappenplan voor de procedure van werving en selectie voor de personeelsdienst.
In 2023
- werden samen met de diensten Vrije tijd en Huis van het Kind de afspraken rond het inschakelen van vrijwilligers en monitoren aangepast in het licht van gewijzigde wetgeving
- werd een vereenvoudiging van de procedure werving en selectie opgenomen in de voorbereiding van een nieuwe lokale rechtspositieregeling. Deze wordt in het najaar van 2023 voorgelegd ter goedkeuring. De wijzigingen zijn een gevolg van het nieuwe kaderbesluit RPR van de Vlaamse Regering. Zo kunnen we voorzien in een vlot en flexibel aanwervingsproces.