A40003 Vernieuwing en actualisering van de website en het digitaal loket
Naast de fysieke dienstverlening kiezen we ervoor om ook een kwaliteitsvolle en toegankelijke e-dienstverlening uit te bouwen. De gemeentelijke website is en blijft daartoe de belangrijkste toegangspoort voor onze inwoners.
De website denderleeuw.be is de motor van de e-dienstverlening en digitale communicatie. We moeten dus blijvend inzetten op de continue ontwikkeling en uitbreiding van de webstek, met speciale aandacht voor de toegankelijkheid van de dienstverlening, gebruiksvriendelijkheid, performantie en aanpassing aan de noden van de dag. De belangrijkste bouwstenen van de website zijn de productencatalogus en het digitaal loket, waardoor de website - in de mate van het mogelijke - een gelijkwaardig alternatief kan worden voor de fysieke dienstverlening en 24 uur per dag toegankelijk is.
Ook usability, veiligheid en responsiviteit zijn belangrijke criteria voor het gebruiksgemak van de burgers, wat zich vertaalt in het design en de informatiearchitectuur van de website.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
Begin januari 2021 ging onze nieuwe website online. Denderleeuw zet al enkele jaren hard in op de digitalisering van haar dienstverlening én organisatiestructuur. De nieuwe website vormt in dit verhaal ‘ons digitaal gemeentehuis’ dat 24/7 open is. De site is daarom in de eerste plaats een volledige en gemakkelijk doorzoekbare producten- en dienstencatalogus. Op deze ‘productpagina’s’ geven we door opvallende actieknoppen ook een kanaalvoorkeur mee, die afgeleid is uit ons dienstverleningsconcept dat in 2016 werd uitgetekend. Alle producten die online kunnen aangevraagd of afgehandeld worden, zijn ook nog eens apart verzameld in ons digitaal loket. Het digitaal loket bundelt momenteel al een 100-tal online diensten!
Belangrijke bouwstenen voor dit digitaal loket zijn enerzijds de webloketten eGovFlow Burgerzaken- Strafregister en Eagle (aanvraag en behandeling van vergunningen inname openbaar domein) en anderzijds de eigen webformulieren. De nieuwe module webformulieren maakt het mogelijk om complexere online formulieren te maken die ook gebruiksvriendelijk zijn. In 2022 zien we een daling van het aantal aanvragen via webformulieren t.o.v. 2021. Dit is mogelijk te verklaren door een aantal tijdelijke acties in 2021, zoals de aanvraag van een conformiteitsattest dat toen nog gratis kon aangevraagd worden en de aanvraag voor de teruggave van het saldo van de geldbeugel bij de overstap van de oude naar de nieuwe webshop voor kinderopvang en vrijetijdsactiviteiten.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Aantal aanvragen via webformulieren | 1079 | 1515 | 4483 | 3351 | 2777 |
In augustus 2021 werd bovendien een nieuwe webshop voor Vrije Tijd en Kinderopvang gelanceerd. De 'oude' webshop bleek niet langer performant noch gebruiksvriendelijk voor de medewerkers en de bezoekers. In 2022 werden ook de nieuwe modules voor zaal- en materiaalverhuur online gezet. Daarnaast werd in april 2022 het nieuwe digitaal kinderopvangloket gelanceerd, een centraal informatie- en ondersteuningspunt voor ouders die op zoek zijn naar baby- en peuteropvang. Hierdoor werden verschillende eigen webformulieren vervangen door online toepassingen.
Zie ook: A40001 Digitaal platform verder uitbouwen voor aanbod vrije tijd en Huis van het Kind - A40242 Dagelijks instaan voor professionele basisdienstverlening voor al onze producten.
Een greep uit de realisaties op onze website in 2023:
- de pagina's met de volledige interviews en filmpjes bij iedere editie van het gemeentelijk infomagazine
- de nieuwe projectwebsite Denderleeuw in beweging om de belangrijkste projecten voor deze legislatuur op een handige en aantrekkelijke manier te bundelen
- de nieuwe webpagina's voor het Digipunt met link naar de UiT-kalender
- ...