A40001 Digitaal platform verder uitbouwen voor aanbod vrije tijd en Huis van het Kind
De dienst Vrije tijd en het Huis van het Kind werken al enige tijd met een webshop, maar ondervinden heel wat problemen naar gebruiksvriendelijkheid toe zowel voor de klant als voor de medewerker in de backoffice. Daarom wordt onderzocht welk platform beter geschikt is om de producten vanuit beide diensten aan te bieden: van tickets bestellen voor een cultuurvoorstelling tot een squashbox of materiaal van de uitleendienst reserveren of een inschrijving doen voor een sportkamp of zomeropvang in de kinderopvang. Gebruiksvriendelijkheid voor klanten is prioritair. Het platform moet vlot kunnen koppelen met reeds bestaande software en met de gemeentelijke website. Het betekent een tijdswinst voor zowel klanten als medewerkers en ondersteunt de professionele en efficiënte dienstverlening van beide diensten.
Binnen de dienst Vrije tijd zorgen we ook voor de uitbouw van een online evenementenloket. Hiermee willen we lokale verenigingen en organisatoren een moderne tool aanbieden die het hen vergemakkelijkt om activiteiten op ons grondgebied te organiseren. Zo zou het een vermindering van de administratieve werklast moeten betekenen. Het online evenementenloket is dus een stap in de goede richting tot de realisatie van een integraal, inclusief, efficiënt en transparant evenementenbeleid. Binnen het Huis van het Kind staat ook de vernieuwing van de software voor baby- en peuteropvang op het programma.
Status
UitgevoerdStand van zaken (toelichting)
Sinds 2 augustus 2021 werken de diensten Vrije Tijd en Buitenschoolse Kinderopvang via de vernieuwde webshop.
Activatie modules in de webshop
- Begin september 2021 werd de module 'Inschrijvingen' gelanceerd waarbij ouders konden inschrijven voor sportactiviteiten en de voor-en naschoolse opvang alsook vakantieopvang.
- Later in 2021 werd de module 'Ticketing' gelanceerd.
- In december 2021 werden de modules 'Zaal- en materiaalverhuur' gelanceerd.
Vanaf 1 juli 2022 traden het nieuwe retributie- en huishoudelijk reglement Vrije Tijd in voege en werden alle aanvraagprocedures gedigitaliseerd.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Totaal aantal profielen aangemaakt door gezinnen | 1005 | 1453 | 1624 | ||
Totaal aantal profielen aangemaakt door particulieren/verenigingen | 195 | 540 | 663 | ||
Totaal aantal inschrijvingen voor sportactiviteiten (module inschrijvingen) | 344 | 1087 | 909 | ||
Totaal aantal verkochte tickets voor sport- en culturele activiteiten (module ticketing) | 18 | 469 | nvt | ||
Totaal aantal zaalaanvragen (goedgekeurde enkel- en/of seriereservering) | / | 1586 |
935 |
||
Totaal aantal materiaalaanvragen | / | 28 | 46 |