Bevoegde schepen
Marnick Vaeyens

Vertrekkende vanuit de missie en visie van onze organisatie en de meerjarenplanning voor deze legislatuur willen we een sterk merk 'Gemeente Denderleeuw' creëren om zo Denderleeuw op de kaart te zetten als aantrekkelijke gemeente bij inwoners, bedrijven, verenigingen en toeristen. Al onze projecten en campagnes hebben in dit opzicht een onderliggende gemeenschapsvormende en imagoversterkende doelstelling. Actieve proces- en beleidscommunicatie moet hierbij bijdragen tot goed geïnformeerde burgers en ondernemers die op de hoogte zijn van de projecten en acties van het gemeentebestuur. Zo willen we hen motiveren om hun rol op te nemen in de lokale gemeenschap, gesteund door een sterk lokaal bestuur dat vertrouwen en vastberadenheid uitstraalt bij inwoners, partnerorganisaties, verenigingen en bedrijven. Ook het creatief maar consequent doortrekken van onze gemeenschappelijke huisstijl bevordert de herkenbaarheid en positionering van het lokale bestuur als één organisatie. Bovendien streven we ernaar dat ook onze medewerkers en vrijwilligers deze identiteit van gemeente Denderleeuw uitdragen en fungeren als ambassadeurs van onze organisatie.

Status

In uitvoering

Stand van zaken (toelichting)

Het inzetten op imagoversterkende communicatie is een continu proces: we werken meer en meer aan een vertaling van ons raamwerk uit het meerjarenplan naar communicatie rond concrete acties en realisaties.

In het voorjaar van 2021 werd binnen onze organisatie een interne bevraging opgezet specifiek om onze communicatiewerking kritisch te bekijken. We lieten ons hiervoor bijstaan door een externe communicatieadviseur.

De resultaten van dit onderzoek waren over het algemeen positief  voor de communicatiewerking en communicatiedienst. Om de communicatie verder te professionaliseren werd eind 2021 een communicatieraad opgericht, een overlegplatform dat zich buigt over de communicatie op strategisch en conceptueel vlak. In 2022 kwam deze communicatieraad samen rond thema's zoals de restyling van het infoblad, de opstart van een digitale nieuwsbrief, een plan voor onze sociale media, het bestek voor de communicatiecampagne rond het masterplan centrum-station, de resultaten van de interne bevraging, ...

Verschillende agendapunten leidden intussen tot concrete resultaten, zoals

  • de vernieuwing van het infoblad waarvoor wordt samengewerkt met de professionele bladenmakers van Bold & Pepper en het interne PLANK-team (zie A30221). Hierbij werd de frequentie van het infoblad gewijzigd van maandelijks naar 2-maandelijks, o.m. in kader van capaciteitsversterking en optimalisering van de werking zodat de medewerkers de nodige ruimte krijgen om verhalen van inwoners te sprokkelen en meer in te zetten op een goede communicatiemix. Qua optimalisering van de werking werd ook het aanleveren van advertenties gewijzigd. Deze moeten voortaan drukklaar worden aangeleverd volgens vaste formaten.
  • de stijl vanuit onze nieuwe Schakel werd in 2023 doorgetrokken naar filmpjes rond ons coververhaal, maar ook naar onze sociale media en andere communicatiekanalen. Op LinkedIn wordt bovendien meer ingezet op het brengen van leuke personeelsactiviteiten of van medewerkers in de kijker om ons als aantrekkelijke werkgever te positioneren.
  • de lancering van de digitale nieuwsbrief begin 2023
  • voor onze infrastructuurcommunicatie werken we samen met het communicatiebureau Billie Bonkers. De campagne 'Denderleeuw in beweging' werd op 16 maart 2023 gelanceerd met een voorstelling van de grote infrastructuurprojecten die het centrum en de stationsomgeving moeten opwaarderen in deze legislatuur, gebundeld op een nieuwe projectwebsite met opvallende infoportieken in het straatbeeld en in een aantal gemeentelijke gebouwen
  • ...

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

G