Bevoegde schepen
Marnick Vaeyens

In onze samenleving speelt de beeldcultuur en beeldcommunicatie een dominante rol. Meer dan ooit kunnen beelden (foto's, video's, grafieken...) onze boodschap kracht bijzetten en het bereik van onze communicatie versterken. Daarom gaan we continu op zoek naar innovatieve en effectieve manieren om nog beter beeldmateriaal te gebruiken in onze online en offline communicatie.

Bovendien willen we ook in de openbare ruimte specifieke beeldcommunicatie kunnen aanbieden. Dat kan onder meer door informatieschermen in de openbare gebouwen te plaatsen en periodiek extra LED-schermen te huren voor de promotie van gemeentelijke activiteiten.

Om onze foto's en video's beter te bewaren en ontsluiten willen we gebruik maken van een beelddatabank. Bedoeling is om de eigen mediabestanden via het platform te ontsluiten en delen met de gebruikers binnen de organisatie en later ook beschikbaar te maken naar externe gebruikers op het internet.

Status

In uitvoering

Stand van zaken (toelichting)

Beeldcommunicatie is ontzettend belangrijk om je boodschap tot bij de ontvanger te brengen. Het is en blijft een bijzonder aandachtspunt voor de communicatiedienst. Dit gaat zeer ruim, van sprekende beelden in het infoblad, het gebruik van promodoeken en LED-schermen in het straatbeeld, originele bestickering of immoborden, tot de inzet van beeld en video op sociale media.

In 2023 zette de communicatiedienst specifiek extra in op sterke foto's in combinatie met een huisstijl voor onze posts op sociale media met als resultaat een eigentijds en aantrekkelijk imago enerzijds en meer herkenbaarheid anderzijds. Bovendien werd een strategische keuze gemaakt om het nieuwe infoblad steeds te combineren met een filmpje rond het coververhaal en werd de lijn vanuit het infoblad steeds doorgetrokken naar onze website waarop artikels uitgebreider en met meer foto's aangeboden worden.

Filmpjes die het voorbije semester werd gepubliceerd zijn:

  • covervideo's gemeentemagazine Schakel;
  • video's rubriek 'Dat teltj' gemeentemagazine Schakel;
  • Jaarrekening: terugblik op 2022;
  • lancering campagne Denderleeuw in beweging;
  • opening parking Paristyl (campagne Denderleeuw in beweging);
  • aftermovie Buitenspeeldag;
  • promovideo's Denderleeuwbon;
  • promovideo Maand van de markt;
  • reels (Denderleeuw in beweging, zomerplanner, actie Paaskermis, koesterboekje...);
  • ondersteuning campagnes Provincie, partnerorganisaties,... .

Bijzondere projecten in de eerste jaarhelft van 2023 zijn:

  • Campagne Denderleeuw in beweging: via een eigen herkenbare huisstijl voor de projecten die onder 'Denderleeuw in beweging' vallen communiceren we via onze verschillende communicatiekanalen en werd er een nieuwe projectwebsite opgericht waarop burgers de laatste stand van zaken per project kunnen opvolgen. 

  • promotie Digipunt: sociale media, nieuwsberichten website, UiT-agenda, nieuwsbrief, drukwerken,.... 

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

G