Bevoegde schepen
Marnick Vaeyens

Technologische innovaties volgen elkaar in snel tempo op. Digitale media vergroten de snelheid waarmee deze vernieuwingen optreden en het tempo waarmee de burgers deze veranderingen accepteren en gebruiken. Als lokaal bestuur blijven we deze technologische vernieuwingen op de voet volgen en onderzoeken we de mogelijkheden die nieuwe toepassingen bieden.

Onze huidige sociale mediakanalen zoals Facebook en Instagram zijn ondertussen vaste waarden in onze communicatiemix en raken ook steeds meer ingeburgerd bij de burgers. We willen onze webcare via deze kanalen verhogen en monitoren. Bovendien willen we de strategische inzet van onze onlinekanalen nog meer zijn weg laten vinden binnen de organisatie en onze medewerkers bewust maken van en trainen in het gebruik van sociale media.

Status

In uitvoering

Stand van zaken (toelichting)

De dienst Communicatie bekijkt voortdurend via welke digitale wegen het nieuws over de dienstverlening van Lokaal Bestuur Denderleeuw tot bij de burger kan gebracht worden. 

  • Nieuwsbrief: op 12 januari 2023 lanceerden we via het platform Flexmail een tweewekelijkse nieuwsbrief. Burgers kunnen zich op deze nieuwsbrief inschrijven en ontvangen zo elke twee weken het meest actuele nieuws over onze dienstverlening. De mogelijkheden om dit verder uit te breiden naar handelaren, verenigingen,... worden verder bekeken in 2023.
  2022 2023 2024 2025
Aantal abonnees op algemene gemeentelijke nieuwsbrief 446 592    

Naast een algemene nieuwsbrief werden in de eerste jaarhelft van 2023  ook een nieuwsbrief voor de agenda van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn, en persberichten gelanceerd. 

  2022 2023 2024 2025
Aantal abonnees op agenda gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn / 555    

 

  2022 2023 2024 2025
Aantal abonnees op nieuwsbrief persberichten / 154    
  • Sociale media: Meta, het bedrijf achter Facebook en Instagram, vernieuwt voortdurend de omgeving voor het plaatsen, inplannen en monitoren van berichten op beide platformen. Waar er vroeger nog gezocht moest worden naar een externe tool om berichten te beheren, is dit nu niet langer nodig. De huidige omgeving van Meta geeft momenteel alle mogelijkheden die nodig zijn om communicatie in te plannen en te verspreiden naar inwoners/doelgroepen alsook om de webcare te onderhouden. 
  • Betalende advertenties op sociale media: er wordt ingezet op het gebruik van betalende advertenties via de verschillende sociale mediakanalen. Door de communicatieboodschap via advertenties strategisch in te zetten per doelgroep, kan het bereik nog vergroot worden. In de eerste jaarhelft van 2023 plaatsen we 32 betalende advertenties en bereikten we hiermee in totaal 134.526 mensen. 
  • Sociale media beleid:
    • Eind 2022 creëerden we op basis van de stijlelementen van het nieuwe gemeentemagazine ook een nieuwe styling voor onze sociale mediaberichten. Deze huisstijl werd in de praktijk uitgerold in 2023.
    • Naast deze nieuwe huisstijl doen we op sociale media meer dan vroeger aan communitybuilding en plaatsen we 'reportageposts'. Met deze posts zetten we inwoners in de kijker en geven we hen een forum om hun verhaal kwijt te kunnen. Deze posts worden geapprecieerd door onze inwoners en het grote bereik van deze berichten toont aan dat het doel bereikt wordt.
    • Verder zijn we met de medewerkers die een eigen Facebookpagina beheren (Jeugd Denderleeuw en Bibliotheek Denderleeuw) een coachingtraject opgestart. Dit houdt in dat wij hen begeleiden bij het optimaliseren van hun Facebookpagina (content bepaling, het schrijven van berichten, het juiste beeldmateriaal kiezen,...). De medewerkers kregen een basisopleiding sociale media en om de twee maanden zitten we met hen samen om de content voor hun Facebookpagina te bepalen. 
    • Daarnaast zijn we met de medewerkers van Huis van het Kind een apart coachingtraject opgestart: het is de bedoeling dat aan het einde van dit traject er een Facebookpagina van Huis van het Kind Denderleeuw wordt opgestart. In tussentijd helpen we hen met het bepalen van gepaste content, het schrijven van berichten en worden de berichten op de algemene Facebookpagina van ons lokaal bestuur gepost. Dit coachingtraject loopt nog tot eind oktober. 
    • Tot slot wordt er verder gewerkt aan een 'Sociale Media Plan' binnen de organisatie. In dit document worden de krijtlijnen vastgelegd voor alle sociale mediakanalen en accounts die actief zijn binnen de organisatie. Op deze manier kunnen medewerkers bewust gemaakt worden van én getraind worden in het beheer en gebruik van sociale media met als doel deze media strategisch in te zetten voor nieuwsverspreiding. 

Ook in de toekomst wordt er verder uitgekeken naar nieuwe mediamogelijkheden om de verschillende doelgroepen te bereiken. 

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

 

 

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

G