A30101 Hergebruik leegstaande panden stimuleren door o.m. mogelijke inrichting als pop-up handelszaak
Denderleeuw wil creatief ondernemerschap stimuleren en tegelijk een oplossing bieden voor leegstaande handelspanden door naar de toekomst toe handelaars te ondersteunen die een pop-up handelszaak willen inrichten. Zo kan een startende ondernemer zijn/haar idee eerst uittesten in een pop-up zaak.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
Deze actie wordt onder meer opgenomen in het masterplan voor de stationsomgeving en is tevens één van de actiepunten in het detailhandelsplan voor Denderleeuw.
Traject Profploeg pand Stationsstraat 33-35
In heel Vlaanderen staat vandaag één op de tien handelspanden leeg. In Denderleeuw is er ongeveer 12% leegstand. De aankoop van het pand in de Stationsstraat 33-35 past binnen de toekomstvisie rond de aanpak van leegstaande handelspanden. De aankoop werd goedgekeurd door de gemeenteraad van december 2021.
Voor de herbestemming van het pand werd een subsidieaanvraag ingediend binnen het kader van het Vlaio-project 'De Profploeg' waarbij ons lokaal bestuur beroep kan doen op de expertise van een team van experten op vlak van onderzoek, stadsontwikkeling, economie, communicatie, marketing, procesbegeleiding, ... om enerzijds tot een optimale invulling van het pand te komen maar om anderzijds ook op zoek te gaan naar alternatieve methoden van financiering.
Deze subsidieaanvraag werd goedgekeurd. Op 16 mei 2022 ontvingen we in het pand in kwestie Vlaams minister Hilde Crevits voor de voorstelling van de Profploeg en het relancepakket tegen leegstand in Vlaanderen.
Het project zit momenteel in de eindfase waarbij door de Profploeg reeds een diepgaande kosten-batenanalyse werd gemaakt en een aantal mogelijke scenario's voor herbestemming van het pand werden uitgewerkt. De eerste verkennende gespreken tot het implementeren van een bouwblokvisie werden al gevoerd met de relevante actoren in de directe omgeving. In het najaar van 2023 zal bekeken worden welke optie voor dit pand zal nagestreefd worden.
Aanvullend bekeek de profploeg ook de opties betreft het Kasteeltje dat op vandaag nog niet leeg staat, maar dat in de toekomst wel zal doen gezien de nakende verhuis van de dienst Vrije tijd naar de site Triolet. Ook hieromtrent worden in het najaar van 2023 verdere keuzes gemaakt.
Pop-up horeca reglement
Daarnaast werd op de gemeenteraad van 24 februari 2022 een reglement voor pop-up horeca goedgekeurd. Dit reglement moet een kader bieden voor de organisatie van zomer- en winterbars en pop-up horeca in het algemeen. De formule van pop-up horecazaken zit in de lift. Als lokaal bestuur willen we creatief ondernemerschap ondersteunen. In het reglement werden periodes en quota vastgelegd voor zomer- en winterbars. Ook andere pop-up horecazaken zijn uiteraard mogelijk, maar deze kunnen het hele jaar door ingericht worden. Met het reglement hebben we nu een instrument in handen om aanvragen voor dergelijke zaken op een neutrale en uniforme manier te beoordelen. Bij de opmaak van het reglement werd rekening gehouden met buurtbewoners en bestaande horecazaken. Pop-up bars kunnen zorgen voor een nieuw en verrijkend aanbod, waarbij bezoekers ook de weg vinden naar het vaste horeca-aanbod of andere ondernemingen in onze gemeente.
Het reglement heeft alvast haar meerwaarde aangetoond in functie van de organisatie van de zomerbar Op 't Hof aan de Pastorie op het Dorp tijdens de zomermaanden van 2022. Dankzij het reglement kon zowel op vlak van visie als organisatie een duidelijke beslissing namens het college worden genomen aangaande wenselijkheid en inrichting van de pop-up (collegebesluit van 10 mei 2022). Bij uitstek is de Pastorie ook het typevoorbeeld van een kenmerkend leegstaand pand dat bij een tijdelijke pop-upinvulling een meerwaarde biedt aan zowel inwoners als toeristen en waarbij men met de erfgoedwaarde qua pand en tuinzone heeft kunnen kennismaken. Met de uitbater van de pop-up zomerbar werd nadien een positieve evaluatie gemaakt. Eind 2022 werd een nieuwe aanvraag ingediend voor een tweede editie. Deze werd eveneens goedgekeurd voor 2023.
Vestigings- en inrichtingspremie voor Dorps- en stationskern
Zie actie A30102 Nieuwe ondernemers aantrekken in onze gemeente door de invoering van een inrichtings- en vestigingspremie. Ook met deze actie zetten we in op het wegwerken van leegstand.
Opstart BizLocator
Ons lokaal bestuur tekende in 2019 een intentieovereenkomst met het Agentschap Innoveren & Ondernemen waarbij beide partijen een performante dienstverlening nastreven die (kandidaat-)ondernemers op zoek naar een geschikte locatie om te ondernemen ondersteunt en begeleidt. Bedoeling is hierdoor de juiste onderneming op de juiste plaats te brengen. In de overeenkomst is ook het gebruik van de BizLocator opgenomen. Dit is een online platform voor bedrijfsvastgoed en brengt aanbieders van bedrijfsvastgoed en ondernemers die op zoek zijn naar een geschikte locatie met elkaar in contact. Tal van aanbieders zorgen voor een goed overzicht van zowel leegstaande winkelpanden en horecazaken, als kantoren, industriële loodsen, units in businesscenters en bedrijfsgronden. Momenteel maken zo'n 80 lokale besturen gebruik van BizLocator. In onze gemeente werd de uitrol even on hold gezet omwille van de lancering van de nieuwe gemeentelijke website. Sinds september 2022 is het platform op onze website actief voor alle geïnteresseerden. Bij BizLocator kan men ook terecht voor vragen rond vestigingsadvies, subsidies, uitbreidingsmogelijkheden van de locatie, ...
Registreren van leegstaande panden waar vennootschap gevestigd is
Er werd vastgesteld dat in een aantal gevallen leegstaande gebouwen en/of woningen ontsnappen aan de belastingheffing op leegstaande gebouwen/woningen doordat er op het adres van het pand in kwestie een vestiging van een vennootschap wordt geregistreerd terwijl het onroerend goed de facto toch leegstaat. Er werd een stappenplan afgesproken om ook deze panden als 'leegstand' te kunnen opnemen. Er werden ondertussen al drie dergelijke gebouwen geregistreerd.
Wanneer het om een verzameling van percelen gaat waarop zich minstens één bedrijfsgebouw bevindt, die als één geheel te beschouwen zijn en die toebehoren aan dezelfde eigenaar, en die verzameling heeft een minimale oppervlakte van 5 aren, dan is het gewest tot vaststelling van de leegstand bevoegd (https://omgeving.vlaanderen.be/nl/inventaris-leegstaande-en-verwaarloosde-bedrijfsruimten).