A30100 Ontwikkeling RUP Dekaply
De ontwikkeling van het RUP Dekaply zal zorgen voor een bredere waaier van bedrijvigheid op de site en een boost geven aan het lokaal ondernemerschap. Het project is een reconversieproject waarbij de actoren een onderbenut verwaarloosd en vervuild terrein converteren naar een bedrijventerrein met KMO-units waarin groene elementen verweven worden, verbindingen voor traag verkeer voorzien worden, de aanwezige Wildebeek meer ruimte krijgt en er goed uitgewerkte buffers ter hoogte van de overgang naar het agrarisch gebied en de aangrenzende woongebieden voorzien worden. Het project voorziet in de sloop van de bestaande gebouwen, rekening houdend met de aanwezige asbestvervuiling, en in bodemsanering. Het terrein wordt bouwrijp gemaakt om vervolgens gefaseerd over te gaan tot de ontwikkeling van het bedrijventerrein met KMO-units. Bij de herontwikkeling zal bijzondere aandacht gaan naar een vlotte toegankelijkheid en ontsluiting van het projectgebied en een veilige verkeerscirculatie voor alle vervoersmodi. Via een brownfieldconvenant wordt de sanering en ontwikkeling van de site vorm gegeven.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
Omgevingsvergunning fase 1 ter uitvoering RUP DEKAPLY
Er werd een brownfieldconvenant goedgekeurd voor de verdere ontwikkeling van de site. In 2021 werd een eerste omgevingsvergunning afgeleverd voor het realiseren van 24 KMO-units met bijhorende wegenis. De ontwikkeling van de eerste fase ziet er grafisch-indicatief als volgt uit:
Deze vergunning heeft ondertussen een definitief en uitvoerbaar karakter. De werken zijn gestart.
Brownfieldconvenant
Via een brownfieldconvenant wordt de sanering en ontwikkeling van de site verder vormgegeven. Hierin werd het engagement aangegaan om tot een herinrichting van het kruispunt ter hoogte van de Nachtegaalstraat/Steenweg/Industrielaan te komen.
Het project is een reconversieproject waarbij de actoren een onderbenut verwaarloosd en vervuild terrein converteren naar een bedrijventerrein met KMO-units waarin groene elementen verweven worden, verbindingen voor traag verkeer voorzien worden, de aanwezige Wildebeek meer ruimte krijgt en er goed uitgewerkte buffers ter hoogte van de overgang naar het agrarisch gebied en de aangrenzende woongebieden voorzien worden. Het project voorziet in de sloop van de bestaande gebouwen, rekening houdend met de aanwezige asbestvervuiling, en in bodemsanering. Het terrein wordt bouwrijp gemaakt om vervolgens gefaseerd over te gaan tot de ontwikkeling van het bedrijventerrein met KMO-units. Bij de herontwikkeling zal bijzondere aandacht gaan naar een vlotte toegankelijkheid en ontsluiting van het projectgebied en een veilige verkeerscirculatie voor alle vervoersmodi.
Voor het dossier Wildebeek (Erembodegem/Denderleeuw) keurde de Vlaamse Regering eind 2021 relancemiddelen goed op basis waarvan 2 miljoen euro ter beschikking wordt gesteld aan de stad Aalst die zal instaan voor een sluitende financiering van de realisatie van de ontsluitingsinfrastructuur voor de terreinen Erembodegem Zuid II en III. In de loop van 2022 wordt de verdeling van de middelen verder uitgewerkt.
Fase 2 van de omgevingsvergunning zal worden aangevraagd en uitgevoerd nadat er garanties zijn m.b.t. de herinrichting van de ontsluitingsinfrastructuur. In totaliteit is het de bedoeling ongeveer 65 KMO-units in te richten.
Dit wordt in de loop van 2023 verder bekeken waarbij het initiatief bij de projectontwikkelaar ligt.
Omgevingsvergunning m.b.t. vernieuwen brug
Op datum van 26 juni 2022, en na positief advies van lokaal bestuur Denderleeuw, werd door de Deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen de omgevingsvergunning verleend voor het slopen van een bestaande brug en het bouwen van een nieuwe brug met oog op het ontsluiten van Dekaply-site en zoals voorzien in het RUP.
Samenwerkingsovereenkomst met Stad Aalst, Agentschap Wegen & Verkeer, VLAIO
Bij de uitwerking van de plannen wordt conform het brownfieldconvenant uitgegaan van een hoofdontsluiting via de Nachtegaelstraat, zoals voorzien in het RUP. Daarom werd een aanpassing van het kruispunt van de Nachtegaelstraat en de N405, gelegen buiten het projectgebied, als engagement in het Brownfieldconvenant opgenomen om op die manier een volledige herontwikkeling mogelijk te maken van de Dekaply-site.
De projectontwikkelaar en ons lokaal bestuur pleegden in het kader van de uitvoering van het Brownfieldconvenant overleg met de stad Aalst, MOW en AWV, met het oog op het sluiten van een overeenkomst over de studies rond de nodige aanpassingen aan dat kruispunt en over de verdeling van de kosten, en dit in het kader van het streven naar een vlotte toegankelijkheid en veilige verkeerscirculatie voor alle vervoersmodi voor de hele bedrijvenzone Zuid II en Zuid III, waar het projectgebied deel van uitmaakt.
Aangezien uit de onderhandeling ook is gebleken dat de stad Aalst het openbaar domein van het bedrijventerrein Zuid II en III wil heraanleggen, dringt de herinrichting van voormeld kruispunt van de Nachtegaelstraat en de N405 zich des te meer op.
In de per gemeenteraadsbesluit goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst van 23 juni 2022 wordt een studieopdracht overeengekomen m.b.t. de herinrichting en navolgende aanleg van het kruispunt van de gewestweg N405 Ninovesteenweg met de Nachtegaalstraat en Industrielaan en dit voor de aansluiting van de ontsluitingsinfrastructuur van de bedrijvenzone Wildebeek waarbij het kruispunt haakser wordt ontworpen ter realisatie van een viertakskruispunt.
De Stad Aalst staat in voor de plaatsing en de gunning van de opdracht voor de studies, het ontwerp en de leiding en het toezicht op de werken. Er werd naar gestreefd de volledige studieopdracht af te ronden tegen 2023 waarna validatie wordt gevraagd aan alle partijen. In functie van een verkeersveilige inrichting dienen in alle mogelijke gevallen onteigeningen uitgevoerd te worden.
De Nachtegaalstraat dient haaks op de N405 en in het verlengde van de Industrielaan uitgevoerd te worden. In de Nachtegaalstraat dient i.f.v. een vlotte afwikkeling een aparte rechtsafslagstrook voorzien te worden.
Het Vlaams Gewest (AWV) voert de procedure voor de onteigeningen en stelt het ministerieel besluit op voor de onteigeningen. De kosten voor de verwervingen in der minne of na onteigeningskosten m.b.t. het project zijn ten laste van de stad Aalst. Zij ontvangen daarvoor een subsidie vanwege het Vlaamse Gewest (Vlaio) die beperkt is tot maximum 2 miljoen euro.
De meerkost van de onteigeningen boven 2 miljoen euro wordt verdeeld onder partijen Aalst, Denderleeuw en de projectontwikkelaar a rato van elk één derde (met prefinanciering door stad Aalst). Daarbij geldt t.a.v. de bijdragen van lokaal bestuur Denderleeuw en van de projectontwikkelaar dat deze meerkost wordt geplafonneerd tot een bedrag van 150.000 euro elk. Indien dit plafond wordt overschreden, zullen de stad Aalst, lokaal bestuur Denderleeuw en de projectontwikkelaar hierover op constructieve wijze overleg plegen. Voor Denderleeuw is er op grond van deze samenwerkingsovereenkomst dus enkel een financieel engagement opgenomen.
In de loop van 2023 begon de studieopdracht. Momenteel is er nog geen voorontwerp beschikbaar.