Bevoegde schepen
Jo Fonck

Medewerkers worden gesensibiliseerd omtrent de diverse vormen van fraude. De eerstelijnsdiensten hebben een belangrijke rol in het detecteren ervan. Zij zijn vaak degenen die bepaalde signalen kunnen oppikken. Daarom bieden we medewerkers de kans om hierrond opleidingen en infosessies te volgen. Daarnaast moet het mogelijk zijn juridische bijstand te krijgen in complexe zaken.

Status

In uitvoering

Stand van zaken (toelichting)

  • In het najaar van 2021 volgden alle medewerkers van de dienst Burgerzaken een workshop Documentenfraude detecteren. Daarbij werden de medewerkers ingewijd in de veiligheidselementen die voorkomen op identiteitsdocumenten, werden de verschillende voorkomende valsheden toegelicht, werd er ingezet op het erkennen van look-a-likes en werden er handige tools aangereikt om de echtheid van bepaalde documenten te controleren. 
  • Een deskundige Burgerzaken kreeg de kans om een opleiding Identiteits- en domiciliefraude te volgen. De informatie uit de opleiding werd ook doorgegeven binnen de dienst. 
  • Twee leden van de dienst Burgerzaken namen eind 2022 deel aan het nationaal congres rond identiteitsfraude
  • Op 1 december 2022 was er een overleg tussen de dienst Burgerzaken en de inspectiediensten van de sociale zekerheid  om fraude met buitenlandse werknemers sneller te identificeren en correct te signaleren naar de inspectiediensten van de RSZ. 

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

--