Bevoegde schepen
Jo Fonck

Conform het protocolakkoord evalueert de Taskforce Domiciliefraude jaarlijks zijn werking. Op die manier blijft de taskforce zijn werking optimaliseren. Zo wordt er nagegaan of andere gemeentelijke diensten met een signaalfunctie en externe partners zoals bijvoorbeeld de inspecteurs van de kinderbijslag kunnen betrokken worden in de werking. Informatiedoorstroming tussen sociale dienst, huisvestingsmaatschappijen, dienst Burgerzaken en de politie wordt verder geoptimaliseerd. Op die manier draagt de Taskforce ertoe bij dat de middelen terecht komen bij de mensen die het nodig hebben.

Er wordt een kader uitgewerkt waarin de Taskforce Domiciliefraude een advies kan verlenen aan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau en/of het bijzonder comité voor de sociale dienst en waar een evenwicht wordt gezocht tussen de administratiefrechtelijke benadering en de benadering vanuit menselijke grondrechten.

Status

In uitvoering

Stand van zaken (toelichting)

Sinds 2018 maken we een prioriteit van de strijd tegen domiciliefraude. Dat is duidelijk te zien aan de cijfers van de specifieke woonstcontroles die uitgevoerd werden in dit kader.

Ook in 2022 kwam de taskforce samen voor casegerichte besprekingen. Vanuit de taskforce kwam het idee om in overleg te gaan met het bureau "Opvolging Bevel Grondgebied Verlaten" van de dienst Vreemdelingenzaken om zo enkele cases strikter te kunnen opvolgen.  Dit overleg vond plaats op 27 juni 2022. Verder vond er in het najaar ook een overleg plaats met de inspectiediensten van de Rijksdienst Sociale Zekerheid (RSZ). Tijdens dit overleg werd de werking van de inspectiediensten toegelicht en een werkwijze afgesproken hoe de gemeentelijke diensten verontrustende situaties kunnen melden. De inspecteurs van de RSZ kunnen dan nakijken of de buitenlandse werknemers wel correct zijn gemeld aan de bevoegde diensten. Er werden ook enkele specifieke cases voor Denderleeuw besproken. 

Uit de cijfers blijkt dat de strenge opvolging vanuit de dienst burgerzaken en de taskforce zijn vruchten afwerpt. Ondanks het grote aantal controles blijkt dat men zich sneller in orde stelt en het college van burgemeester en schepenen niet zo vaak meer dient over te gaan tot ambtshalve schrapping en zelfs helemaal niet moest overgaan tot ambtshalve inschrijving. 

  2018 2019 2020 2021 2022
Aantal specifieke woonstcontroles inzake
domiciliefraude
292 426 457 505 472
Ambtshalve schrappingen 72 103 77 84 68
Ambtshalve inschrijvingen 5 21 8 3 0

In de eerste 6 maand van 2023 vonden er 225 gerichte controles plaats. Dat heeft er toe geleid dat het college van burgemeester en schepenen 52 maal over ging tot ambtshalve afvoering.

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

--