Bevoegde schepen
Sofie Renders

Preventieve gezinsondersteuning, met het oog op de versterking van onderwijskansen, is een belangrijke opdracht van een Huis van het Kind. In dat kader willen we de overgang van de thuisomgeving naar de kinderopvang of van de kinderopvang naar de kleuterschool faciliteren.

Daarnaast wil het Huis van het Kind het onderwijsopbouwwerk versterken door nauw samen te werken met de schoolopbouwwerker en na te denken over hoe we o.a. de huiswerkbegeleiding verder vormgeven en ouders maximaal laten participeren. Ook ondersteuning bieden aan de scholen behoort tot de mogelijkheden. Zo willen we o.a. onderzoeken hoe we scholen kunnen ondersteunen om de kostprijs van de schoolfacturen voor ouders te drukken. We willen ervoor zorgen dat ouders, scholen en de lokale gemeenschap samenwerken zodat kinderen maximale kansen krijgen.

Status

In uitvoering

Stand van zaken (toelichting)

Sinds 30 augustus 2022 wordt de functie van onderwijsopbouwwerker basisonderwijs ingevuld binnen het team 'kind en school' van Huis van het Kind . Door deze functie te verankeren binnen de werking van het Huis van het Kind kan er optimaal ingezet worden op het versterken van gelijke onderwijskansen. De onderwijsopbouwwerker basisonderwijs werkt in principe in tandem met de onderwijsopbouwwerker secundair onderwijs, die wordt aangestuurd door SAAMO. Deze convenant werd in het voorjaar van 2023 opgezegd. De onderhandelingen zijn nog lopende op moment van rapportering.

Sinds enkele jaren bieden vrijwilligers, met ondersteuning vanuit ons lokaal bestuur, huiswerkbegeleiding aan huis aan via het project Jong-Leren (zie A20031). Dit schooljaar worden er 15 gezinnen begeleid. De vraag overstijgt echter het aanbod. Onderzoek naar een andere / aanvullende aanpak van deze huiswerkbegeleiding en/of samenwerking met een externe partner werd opgestart. School, gezin en vrijwilligers zien nog steeds de meerwaarde van dit project voor het individuele kind. Via het Plan Samenleven kunnen we nu wel extra middelen inzetten op een brugfiguur onderwijs. Met het oog op de toekomst zijn we volop op zoek naar nieuwe vrijwilligers voor het project Jong-Leren. De eerste contacten met enkele hogescholen werden reeds gelegd in een poging om meer studenten aan te trekken. Er werd ook via het vrijwilligersloket gepolst naar mogelijkheden om nieuwe vrijwilligers aan te trekken. Het organiseren van een vrijwilligersmarkt zou één van de mogelijkheden kunnen zijn, maar ook korte reportages over enkele vrijwilligers die in mei en juni via social media werden verspreid, bieden kansen. 

Het vroegdetectienetwerk armoede (zie A20041) vormt een belangrijke schakel als ondersteuning voor schoolteams in het omgaan met gezinnen in precaire opvoedingssituaties. Er werd een werkgroep opgericht om de signalenkaart vroegdetectie armoede lokaal te vertalen. Vanaf schooljaar 2023-2024 zal de uitrol voorzien worden in elke basisschool.

Stand van zaken (indicator)

O

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

G